دنیای اینترنت و شبکه های اجتماعی خصوصا پلتفرم های اشتراک ویدئو، مخاطبان را به سمت ویدئو گرفتن و اشتراک ویدئو بیشتر سوق داده است. در این مقاله از دیجیتالیا قصد داریم تا به مزایای ویدئو مارکتینگ بپردازیم.
در دنیای دیجیتال انتقال مفاهیم از ویدئو بسیار راحت تر اتفاق می افتد، چرا که کاربران میتوانند با ویدئو احساس همزادپنداری کنند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با مزایای ویدئو مارکتینگ بیشتر و بهتر آشنا کنیم.
ویدئو مارکتینگ چیست؟
توضیحات زیادی برای ویدئو مارکتینگ ( video marketing ) یا همان بازاریابی ویدئویی وجود دارد:
- ویدئو مارکتینگ به مفهوم ساخت ویدئو از محصولات یا خدمات و انتشار آن در رسانه های دیجیتال بمنظور جذب مخاطب هدف است.
- ویدئو مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی است که در آن مخاطب توسط یک فیلم تبلیغاتی جذب خدمات یا محصولات یک برند می شود.
- منظور از ویدئو مارکتینگ فرایند تولید و انتشار ویدئو در وب سایت و شبکه های اجتماعی است که اهداف معرفی محصول و خدمات و همچنین جذب مشتری و افزایش فروش را دنبال کند.
- ویدئو مارکتینگ اکران ویدئو تبلیغاتی به منظور جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری اطلاق می شود.
اصلی ترین مزایای ویدئو مارکتینگ چیست؟
از اصلی ترین مزایای ویدئو مارکتینگ میتوان به
- کاربران به وضوح با محصولات و خدمات شما آشنا می شوند.
- کاربران بسیاری از طریق موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی وارد وب سایت شما می شوند.
- بر سئو وب سایت تاثیرگذار می باشد.
- ویدئو های حرفه ای ،کار شما را با بقیه متمایز می کند.
اشاره کرد.
اهداف اصلی ویدئو مارکتینگ
پس از اینکه از مزایای ویدئو مارکتینگ مطلع شدید باید بدانید که هدف آن چیست :
۱. افزایش آگاهی و اطلاع در خصوص برند
ویدئو بهترین ابزار برای اطلاع رسانی در خصوص شرکت یا محصولات می باشد. اگر هدف مزایای ویدئو مارکتینگ شما فقط این یک مورد است، تولید انواع ویدئو زیر به شما کمک می کند تا نتیجه بهتری در این خصوص بدست بیاورید:
- ویدئوهایی که در آن به تحلیل صنعت شما و بررسی قدمت و نوع پیشرفت از ابتدا تا حال حاضر را نشان دهد.
- ویدئوهای کوتاه که برای جلب توجه کاربران که بیشتر در شبکه های اجتماعی استفاده می شود. البته برای اینکه بتوانید بازدهی بیشتری دریافت کنید، بهتر است که ویدئو خود را به صورت داستانی تولید کنید تا تبلیغاتی.
۲. افزایش درگیر کردن آنلاین
منظور از درگیر کردن آنلاین در ویدئو مارکتینگ این است که ویدئویی که شما تولید کنید به اندازه جذاب است که کاربران را تشویق به لایک کردن آن، کامنت گذاری زیر آن یا اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی کند تا دیگر دوستان آن ها ویدئو شما را مشاهده کنند که از مزایای ویدئو مارکتینگ صحیح به حساب می آید.
علاوه براین، این درگیری آنلاین باعث افزایش حس اعتماد بین کاربران جدید می شود. آن ها وقتی مشاهده کنند که دوستان خود ویدئوی شما را به اشتراک می گذارند، ناخودآگاه یک حس اعتمادی نسبت به برند شما در ذهن آن ها ایجاد می شود. ویدئو مارکتینگ بهتر ابزار برای افزایش درگیر شدن کاربران می باشد.
انواع ویدئو مارکتینگ که به منظور این نوع هدف می توان استفاده کرد، شامل:
- ویدئوهایی تبلیغی کوتاه که در خصوص یک مقاله یا مطلب سایت شما توضیح مختصری می دهد و در انتها کاربران را تشویق به خواندن کل مقاله متنی آن می کند.
- ویدئوهایی با برانگیختن زمینه های احساسی
- ویدئوهایی که به کاربران مساله یا نکته ای را آموزش می دهد.
۳. افزایش آموزش کاربران و مشتریان
یکی از اهداف تولید محتوا اینست که کاربران آموزش استفاده از ابزاری خاص را بدهند که به این ها محتوای آموزشی می گویند.
این کار خیلی راحت تر و سریع تر با استفاده از ویدئو مارکتینگ می توانید، انجام دهید که از مزایای ویدئو مارکتینگ به شمار می آید. برای مثال می توانید تمام مطالب یا سوالاتی را که در صفحه FAQ سایت خود قرار دادید را در قالب یک ویدئو تولید کرده و به کاربران خود نشان دهید.
۴. افزایش درآمد فروش
هدف نهایی که بعضی از کاربران به دنبال آن با استفاده از ویدئو مارکتینگ هستند، افزایش فروش است. تحقیقات ثابت کرده است، سایت هایی که از ویدئو برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند تا آن هایی که را بودجه خود را صرف تبلیغات گسترده غیر از ویدئو می کنند، توانسته اند توجه کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کنند و فروش بیشتری انجام دهند.
سایت هایی که برای تمامی محصولات خود از ویدئو استفاده می کنند، ۶۸ درصد بیشتر از حد میانگین صفحات آن ها مورد بازدید قرار می گیرد تا آن ها فقط برای بخشی از محصولات فیلم آموزشی تولید کرده اند.
۵. افزایش ترافیک سایت
یکی از اولین هدف هایی که در ویدئو مارکتینگ بیان می شود، افزایش ترافیک است. گوگل به لینک هایی که از طریق ویدئو به سایت شما هدایت می شود، خیلی علاقه مند است برای همین بیان کرده است که هر ورودی از سایت یوتیوب تاثیر به مراتب بیشتری از یک سایت عادی دارد.
مزایای ویدئو مارکتینگ در فروش آنلاین
این مزیت ها ممکن است با تعدادی از اهداف مشترک باشند ولی باید دانست که اول از همه باید شما دقیقا هدف خود را تعیین کرده و سپس اقدام به تولید فیلم و ویدئو مارکتینگ کنید. مزایای ویدئو مارکتینگ خیلی زیادست و ما سعی کردیم به تمامی جوانب آن در این زمینه بپردازیم :
۱. مشتریان به ویدئو بیشتر اهمیت میدهند
تحقیقات ثابت کرده است که مشتریان به ویدئو بیشتر از متن یا عکس توجه می کنند و آن را مشاهده می کنند. حقایق جالب زیر را بهتر است که بدانید:
- ۹۲% تبلیغات محصولات و فروش b2b با استفاده از ویدئو آنلاین است.
- ۴ میلیارد ویدئو روزانه در یوتیوب به اشتراک گذاشته می شود.
- یک سوم خریدارها، خرید های خود را بعد از مشاهده ویدئو انجام می دهند.
۲. تبلیغات ویدئویی باعث فروش سریع تر محصول می شود
بزرگترین وب سایت های فروش آنلاین دنیا مانند آمازون و ای بی، بیان کرده اند که با افزودن ویدئو مارکتینگ به محصولاتشان، نرخ فروش آن ها ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
۳. کاربران ویدئو را به اشتراک می گذارند
هر کاربری که ویدئویی را جذاب ببینید، حتما آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد تا دیگر دوستان خود آن را مشاهده کنند. روزانه و در هر دقیقه، بیش از ۷۰۰ ویدئو در توییتر توسط کاربران به اشتراک گذاشته می شود.
۴. ویدئو مارکتینگ را می توان در میان کاربران موبایلی استفاده کرد
تعداد افرادی که ویدئو ها را با استفاده از موبایل مشاهده می کنند، رو به افزایش است. جالب است بدانید که ۸۸ درصد ویدئوهایی که زمان آن ها زیر ۳۰ ثانیه است، در موبایل ها مشاهده می شود. مخصوصا اگر اینکه در طراحی ویدئو از حالت رسپانسیو استفاده شده است.
۵. ویدئوها بهترین فرمت برای اطلاع رسانی و آموزش هستند
به غیر از صدا و تصویر که برای آموزش نیز استفاده می شود، از ویدئو مارکتینگ هم برای آموزش می توان استفاده کرد. مزیت استفاده از ویدئو در آموزش این است که می توان تمامی جنبه ها به صورت کاملا زنده نمایش داد ولی در عکس و تصویر محدودیت هایی وجود دارد و نمی توان هر نوع مطلبی را با آن ها به صورت کامل آموزش داد.
۶. موتورهای جستجو برای ویدئو ها ارزش قائل هستند
موتورهای جستجو امروزه بیشتر از گذشته به ویدئو مارکتینگ اهمیت می دهند. در بخش جستجوی ویدئو در موتورهای جستجو مانند عکس، بهترین ویدئو براساس رتبه بندی خاصی نمایش داده می شوند. به اشتراک گذاشته شدن ویدئو ها در شبکه های اجتماعی و قراردادن آن ها در بلاگ از مهمترین عواملی افزایش رتبه یک ویدئو می شوند و همچنین می توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند.
۷. یک ویدئو می تواند در یک زمان کوتاه اطلاعات بسیاری را در اختیار کاربران قرار دهد
با استفاده از ویدئو مارکتینگ، مطالب زیادی نبست به عکس و تصویر و درزمان کوتاه تری را بیان کنید. برای خواندن یک متن معمولی حداقل ۱۰ دقیقه و برای یک عکس حداقل دو دقیقه زمان لازم است، ولی همان مطلب را می توان در عرض ۳۰ ثانیه با ویدئو به کاربران بیان کرد.
۸. با استفاده ویدئو داستان را راحت تر می توان بیان کرد
اثر احساسی که ویدئو مارکتینگ دارد، بسیار بیشتر از بقیه حالت ها می باشد. با استفاده از بیان دساتان ویدئو شما می توانید ارتباط بهتری را کاربران و مخاطبان خود برقرار کنید زیرا در تولید آن می توانید از انواع حالت های گرافیکی، صدا، نور و غیره که برای تولید فیلم لازم است استفاده کرده که در دیگر فرمت ها چنین قابلیتی وجود ندارد.
۹. تحلیل و بررسی آن راحت تر است
سایت های قابلیت اشتراک ویدئو درآن وجود دارد، به شما ابزارهای تحلیلی زیادی در خصوص ویدئوهایی که شما قرار داده اید، ارائه می دهد.
این تحلیل شامل تعداد بازدیدها، شبکه های به اشتراک گذاری شده، تعداد لایک ها و غیره است که اطلاعات خوبی از میزان پیشرفت ویدئو مارکتینگ به شما می دهد.
۱۰. تست چندبخشی برای ویدئوها افزایش خواهد یافت
A/B Testing یا Split Testing یا تست چندبخشی روشی برای آزمودن تحت کنترل با هدف ارتقای بخشهای مختلف یک سایت است. تست چندبخشی راه خیلی خوبی برای آزمودن محتوای شما و آموختن دربارهی مخاطبان است، استفاده از این تست برای صفحات سایت، ایمیلها و تیترها روزبهروز رایجتر میشود، حال چرا برای ویدئوها استفاده نشود؟
تهیهی درست ویدئو معمولا هزینه دارد، پس شما باید تلاش کنید که بهترین ویدئوی ممکن را با سرمایهتان بسازید. به همین دلیل تست چندبخشی میتواند به بازگشت بهتر سرمایهتان کمک کند چون شما شکل محتوای خود را اصلاح میکنید.
راههای متعددی که میتوانید برای تست چندبخشی ویدئوها انجام دهید در زیر فهرست شدهاند:
- نسخههای کوتاه/بلند؛
- انواع مختلف Call to action؛
- پیامرسانی جدید؛
- ساخت انیمیشن بهجای یک ویدئو از خودتان؛
- انواع مختلف معرفی
۱۱. ویدئوهای جذاب افزایش خواهند یافت
جذاب بودن یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در رابطه با ویدئوها باید مدنظر داشته باشید. ویدئوهای جذاب توجه مخاطب را جلب میکنند و آنها را به سمت قدم بعدی یا ادامهی مکالمه سوق میدهند:
- نظر خود را در پایین بنویسید؛
- ویدئو را با دوستانتان به اشتراک بگذارید؛
- با کلیک روی لینک پایین ما را دنبال کنید.
چرا این کار اهمیت دارد؟ خب چونکه جذاب بودن ویدئو برای پلتفرمهایی مثل یوتیوب و فیسبوک به معنی مهم بودن آن ویدئو است. فعالان یوتیوب و صاحبان تجارت یاد خواهند گرفت که رتبهی محتوای خود را در جستوجوها بالاتر ببرند.
۱۲. ویدئوهای طولانیتر ارزشمندتر خواهند بود (اگر بهخوبی ساختهوپرداخته شده باشند)
همیشه در ویدئو مارکتینگ اصل بر این بوده که «هرچه کوتاهتر، بهتر». اما حقیقت این است که ویدئوها هیچوقت زیادی طولانی نمیشوند، بلکه زیادی خستهکننده میشوند.
انتظار دیدن ویدئوهای طولانیتری را در سال ۲۰۱۷ داشته باشید، مخصوصا در یوتیوب. ما در جهان تشنهی اطلاعات زندگی میکنیم؛ محتوای طولانی در حقیقت چیز خوبی است، به شرطی که بهخوبی ساختهوپرداخته شده باشد.
۱۳. قصهگویی بسیار مهم است
قصهگویی چیز جدیدی نیست، اما میتواند برای ویدئو مارکتینگ ابزار قدرتمندی باشد. برای قرنها، قصهگویی قویترین ابزار شناختهشده ارتباط برای بشر بود. اما علم اخیرا نشان داده است که قصهگویی در حقیقت مغز ما را درگیر میکند و بهتر از هر چیز دیگر به عمق احساسات ما نفوذ میکند. وقتی میتوانید در ویدئوها و دیگر محتوای مارکتینگ خود داستانسرایی کنید، شما بهتر میتوانید احساسات مردم را تحریک کنید وبهطور مؤثرتری توجه آنها را جلب کنید.
۱۴. ویدئوهای خاص برای پلتفرم های مختلف
هر پلتفرم اجتماعی اعم از یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و… خصوصیات خاص خودش را دارد. اگر میخواهید ارتباط مؤثری با مخاطبان خود در یوتیوب داشته باشید یا توجه فالوئرهای فیسبوک خود را جلب کنید، باید بدانید محتوا در هر پلتفرم باید چگونه باشد. یک ارائهی ۱۵ دقیقهای از کنفرانس سال پیش خود دارید؟ آن را در یوتیوب آپلود کنید، اما برای فیسبوک آن را به چندین کلیپ ۳ دقیقهای با توضیحات (کپشن) تقسیم کنید.
۱۵. فیس بوک ویدئو را اولویت قرار خواهد داد
برخورد ترجیحی فیسبوک با ویدئو در سال ۲۰۱۶ توسط مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، معرفی شد، اما این تنها شروع کار است. روشی که نبض ویدئو مارکتینگ را در اختیار خواهد گرفت فیسبوک لایو است. مخصوصا وقتیکه تبلیغات گسترده اخیرشان کاربران و برندها را به استفاده از این قابلیت تشویق میکند. ما هماکنون شاهد آغاز رشد ویدئوهای زنده هستیم، اما توقع گستردهتر شدن آنها در سالهای آینده داریم.
۱۶. ویدئوهای بیصدای بیشتری طراحی خواهند شد
به لطف ویدئوهای موبایل، کاربران در فیسبوک ۸۵ درصد از ویدئوها را بدون صدا تماشا میکنند که این چالشی برای بازاریاب های ویدئویی است. اما این باعث خواهد شد که محتوای ویدئویی بیشتر و بیشتری برای تماشای بدون صدا طراحی شوند. بازاریابها باید ویدئوهای خود را منطبق با پخش خودکار (اتو پلی) بسازند تا کاربران بتوانند بهراحتی در مکانهایی که سکوت اهمیت دارد آنها را تماشا کنند.
اگر میخواهید ویدئوهای موفقی داشته باشید باید از کپشن (توضیحات) و آیتمهای گرافیکی استفاده کنید تا مخاطب به ویدئوی شما خیره شود و بتوانید پیام خود را حتی بدون صدا هم به او برسانید.
۱۷. تعداد ویدئوهای زنده بیشتر و بیشتر خواهد شد
رسانههای اجتماعی استفاده از ویدئوهای زنده را در سال ۲۰۱۶ رایج کردند. اکنون یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر همگی قابلیت ویدئوی زنده را در پلتفرم خود دارند. ما هنوز در ابتدای رشد ویدئوهای زنده هستیم. یوتیوب در سال ۲۰۱۶ شاهد رشد ۸۰ درصدی بازدید ویدئوهای زنده بود و فیسبوک اخیرا ویدئوی زندهی ۳۶۰ درجه را راهاندازی کرده است که تجربهی منحصربهفردی از تماشای ویدئوی زنده را برای بازدیدکنندگان فراهم میکند.
جهان ما بیش از هر زمان مملو از محتوای زنده شده است، بازاریابهایی که در سال ۲۰۱۷ از این قابلیت با دقت استفاده کنند، میتوانند مخاطبان خود را از راههای جدید و خلاقانه درگیر کنند.
۱۸. تعداد ویدئوهای کاربردیِ «چگونه فلان کار را انجام بدهیم» بیشتر خواهد شد
این روزها ویدئوهای چگونه فلان کار را بکنیم در اینترنت بسیارند. دوران «جستوجو، تماشا و یادگیری» دوران خوبی برای بازاریابهاست. ازآنجاییکه مشتریان تشنهی پاسخِ پرسشهای خود هستند، ویدئوهای «چگونه فلان کار را انجام بدهیم» میتواند روش خوبی برای ارائهی محتوای پرحجم باشد. بهعلاوه فرصتی برای اشتراکگذاری دانشتان و مثمر بودن شماست.
۱۹. ویدئو نقش بزرگی در روابط عمومی خواهد داشت
ازآنجاییکه ویدئو پیام شما را شفاف منتقل میکند و توجه مخاطبانتان را بهتر از متن جلب میکند، نمایندگیهای روابط عمومی درنهایت هنگامی که میخواهند حرف آنها شنیده شود بیشتر از ویدئو استفاده خواهند کرد. چه این حرف انتشار خبری مهم باشد چه یک اطلاعیهی مهم برای کل شرکت.
۲۰. ویدئو در ایمیل
حقیقت این است که مردم ترجیح میدهند ببینند تا اینکه بخوانند و ازآنجاییکه ویدئو تعداد کلیکها و باز کردن صفحهها را افزایش میدهد، انتظار داریم پسازآنکه بازاریابها از مزایای آن آگاهی پیدا کردند، در سال ۲۰۱۷ ویدئوهای بیشتری را در ایمیلها ببینیم.
۲۱. مدیریت بحران و ویدئو
ویدئو ابزار قدرتمندی برای فروش و بازاریابی است، از مزایای ویدئو مارکتینگ اینست که در شرایط بحرانی طوری پیام شما را برساند که یک بیانیهی مکتوب هیچوقت نمیتواند. بهعلاوه اینکه افراد بیشتری علاقه دارند بهجای انتشارات طولانی خبری، ویدئوهای شما را ببینند.
به همان نسبتی که دسترسی مصرفکنندگان به واقعیت مجازی بیشتر میشود انتظار نداریم که واقعیت مجازی از وسیلهای برای سرگرمی فراتر برود.
سرگرمکننده است؟ البته که هست.
جالب است؟ شاید.
ولی وقتی تأثیر تجاری آن مطرح میشود، این وسیله تأثیری ندارد مگر اینکه در صنعت گیم مشغول باشید. این وسیله به ابزار مفیدی برای سلامت و درمان قربانیان سوختگی و «اختلال استرسی پس از حادثه» تبدیلشده است. اما در خارج از این موارد انتظار این را نداریم که واقعیت مجازی موفقیت در دنیای ویدئو مارکتینگ به دست بیاورد.
۲۲. ویدئو باعث میشود فرایندهای فروش سلفسرویس بیشتری داشته باشید
ده سال پیش، از وبسایتتان فقط میتوانستید برای علاقهمند کردن مشتریان به محصول خود استفاده کنید، اما اگر مشتریان تان میخواستند فراتر بروند مجبور بودند که تماس تلفنی بگیرند یا با یک نمایندهی فروش ملاقات کنند. امروزه مشتریان یاد گرفتهاند که انتظار یک تجربهی سلفسرویس و مبتنی بر تقاضا را داشته باشند، تجربهای که اطلاعات مورد نیاز مشتریان را در هر زمان و مکانی و هر طور که بخواهند در اختیارشان قرار میدهد.
در حقیقت ۱۹ درصد مشتریان در مرحلهی فکر کردن به خرید تنها میخواهند با یک فروشنده صحبت کنند، درحالی که ۴۰ درصد مشتریان ترجیح میدهند بدون حتی صحبت کردن با فروشنده خرید کنند. وقتی ویدئو را در فرایند فروش وارد میکنید، خواستهی مشتریان برآورده میشود: تجربهی یک خرید که کاملا در اختیار خودشان است و کمترین اصطکاک را با فروشنده دارند.
۲۳. مشتریان از شما انتظار محتوای ویدئویی خواهند داشت
فروشندگان اکنون در برههی حساسی قرار دارند که باید به ویدئو به چشم یک الزام نگاه کنند، نه یک تجمل. اگر ویدئویی برای معرفی محصول خود نداشته باشید ۲۵ درصد مصرفکنندگان علاقهی خود را به برند شما از دست خواهند داد. این یعنی خیلیها انتظار دارند ویدئو بخشی از تجربهی خرید آنها باشد. اما ویدئوها تنها برای مصرفکنندگان نیستند. امروزه برای یک محصول معمولی ۱۵ رقیب وجود دارد، مگر اینکه انحصار خاصی داشته باشید.
این رقابت فزاینده به این معنی است که برند شما باید از رقیبانش متمایز باشد، یعنی آنلاین باشد و از محتوای ویدئویی استفاده کند. شما میتوانید نمونههای متعددی را با دانلود از یوتیوب مشاهده کنید تا ببینید که رقبای معادل شما در جهان چطور محتوای ویدئویی تولید میکنند.
۲۴. کیفیت ویدئو از کمیت آن مهمتر است
ازآنجاییکه ساخت ویدئو هم هرروز رقابتیتر میشود، باید به کیفیت ویدئوهای خود خیلی اهمیت بدهید. اینکه فقط ویدئوهای زیادی تولید کنید فایدهای نخواهد داشت. هیچکس دلش نمیخواهد ویدئوهای بیکیفیت ببیند، اینطور نیست؟ رقابت ویدئویی برای ویدئوهای بیکیفیت درنهایت خیلی سخت میشود، آنها بازدید لازم یا بازده تجاری مطلوب را نخواهند داشت پس اگر میخواهید در ویدئو سرمایهگذاری کنید لازم است این کار را بهخوبی و بهدرستی انجام دهید.
ویدئوهایی که کیفیت بالایی دارند از بقیه متمایز خواهند بود، بیشتر بازدید خواهند شد و نتایج بهتری را در دریای محتوای دیجیتالی به همراه خواهند داشت. بهعلاوه اینکه این ویدئوها در طول زمان کارایی خود را بهتر حفظ میکنند. این یعنی بازگشت سرمایهی بیشتری خواهید داشت که میتوانید برای سالها روی آن حساب بازکنید.
۲۵. سهم ویدئو از محتوای مارکتینگ بیشتر خواهد شد
به تناسب افزایش تقاضا برای محتوای ویدئویی، برندها باید بخش از بیشتری از بودجهی محتوای خود را به ویدئو اختصاص دهند. برایان هالیگان از هاباسپات توصیه میکند حداقل نیمی از محتوای شما دارای ویدئو باشد.
البته به این معنی نیست که متن یا عکس دیگر جایگاهی ندارد، اما به خاطر داشته باشید که درنهایت یک مصرفکننده انتظار ویدئو خواهد داشت و در غیر این صورت بخش بزرگی از مشتریانتان رغبت خود را از دست خواهند داد.
اگر نگران وضعیت بودجهی خود هستید یادتان باشد که تهیهی محتوای ویدئویی لزوما نباید پرهزینه باشد؛ ویدئوی زنده به سرعت در حال تبدیلشدن به ابزاری است که به برندها سطح بالایی از دسترسی و ارتباط را در پلتفرمهایی مثل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام میدهد، پس از مزایای آن به بهترین شکل استفاده کنید. درهرصورت به نظر میآید که در سال ۲۰۱۷ ویدئوها سهم بیشتری از مشاورهی فروش را به خود اختصاص میدهند.
۲۶. تدوین یک راهبرد برای ساخت ویدئو، اولویت بسیاری از برندها خواهد شد
با وجود اینکه ۷۳ درصد فروشندگان میگویند ویدئو بهترین بازگشت سرمایه را دارد، ۲۹ درصد از همین فروشندگان عدم اتخاذ یک راهبرد مؤثر را دلیل بازگشت سرمایهی کم میدانستند.
باوجود اینکه بازار ویدئو هر روز داغتر میشود جای تعجب است که تدوین یک راهبرد برای ساخت ویدئو هنوز عمومیت پیدا نکرده است.
در حقیقت شرکتهای زیادی در ویدئو مارکتینگ به راهبرد خود فکر نمیکنند و صرفا ویدئوهای مختلفی میسازند. بااینحال باید انتظار تغییر این روند را داشته باشید، مخصوصا وقتیکه شرکتها متوجه شوند که بهترین نتایج و بازگشت سرمایه زمانی حاصل میشود که یک راهبرد برنامهریزی شده برای ساخت ویدئو وجود داشته باشد.
۲۷. ویدئوهای فرایند فروش در اولویت خواهند بود
اگرچه بیشتر فروشندگان مشتاق ساختن ویدئو برای آگاهی دادن دربارهی تمام مراحل چرخهی تولید خود هستند، اما اغلب بیشترین بازگشت سرمایه از ویدئوهایی نصیبشان میشود که مختصر و مفیدند و مربوط به مرحلهی آخر چرخه هستند و کاربرد محصول را توضیح میدهند.
دلیلش این است که ویدئو سریعتر از هر محتوای دیگری به خودکار و سریع شدن چرخهی فروش شما کمک میکند. ویدئوهای بیشتری در رابطه با چرخهی فروش خواهید دید، چون برندها دریافتهاند که ویدئوهای فرایند فروش با سرعت بیشتری مشتریان را جذب میکند.
۲۸. مسئولین فروش و متصدیان روابط عمومی از ویدئوهای شخصی بیشتر استفاده خواهند کرد
ویدئوهای شخصی در حال باز کردن راه ورود خود به دنیای ویدئو مارکتینگ هستند، بیشتر به این دلیل که به فروشندگان کمک کنند تا با مشتریان خود ارتباط شخصی برقرار کنند. مسئولین فروش یا نمایندگیهای خدمات مشتریان میتوانند بهآسانی ویدئوهایی از خود ضبط کنند و به مشتریان ایمیل کنند تا خود را بهعنوان پاسخگوی اصلی سؤالات مشتریان معرفی کنند.
به این ویدئوها پیامهای صوتیِ ویدئویی نیز میتوان گفت، هر نامی که به آنها بدهید، این ویدئوها در حال تبدیلشدن به روش محبوبی برای ارتباط شخصی نزدیک افراد با برندها هستند.
۲۹. تبلیغات ویدئویی و بودجهی آن سر به فلک خواهد کشید
۲۰۱۷ قرار است سالی باشد که هزینهی تبلیغات آنلاین از تبلیغات تلویزیونی فراتر برود. ۷۰ درصد فروشندگان برنامه ریزی کردهاند که بودجهی تبلیغات ویدئویی خود را برای سال بعد افزایش دهند. با توجه به نوع گذراندن زمان توسط افراد مختلف این یک واکنش منطقی است؛ فقط در سال ۲۰۱۶ المپیک تابستانی و مناظرات انتخاباتی برای اولین بار بازدیدکنندگان آنلاین بیشتری نسبت به تلویزیون داشت.
۳۰. رشد سریعتر هدفگذاری ویدئویی
هدفگذاری ویدئویی (video retargeting) نوعی تبلیغات هدفمند است که به نمایش ویدئوهای خاص به کاربر بر مبنای فعالیتهای قبلی او در اینترنت گفته میشود. تبلیغات ویدئویی بهطورکلی در سال ۲۰۱۷ افزایش خواهد یافت. اما هدفگذاری ویدئویی هم با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.
فروشندگانی که در وبسایت خود از ویدئوهای تبلیغاتی برای هدفگذاری بازدیدکنندگان خود استفاده نمیکنند، باید خودشان برای درک تأثیر فعالیتهای هدفگذاری تحقیق کنند. هزینهی این کار در مقابل تأثیر آن پایین است و از این ویدئوها میتوان برای جلب نظر کسانی که به تجارت شما علاقه نشان دادهاند استفاده کرد.
معایب ویدئو مارکتینگ
قبل از هر چیزی، باید یک اعتراف داشته باشیم که استفاده از بازاریابی ویدئویی چندان هم ساده نیست و ترس شما از آن منطقی به نظر میرسد. طبق بررسیهای صورت گرفته، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بازاریابان تمایلی به استفاده از ویدئو مارکتینگ ندارند. اما دلیل آنها برای این کار چیست:
ساخت ویدئو گرانتر از محتوای نوشتاری است
برای نوشتن محتوای نوشتاری در یک سایت، فقط به یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید که بتوانید متن مورد نظر را تایپ کنید. پس نه به تخصص خیلی پیچیدهای نیاز دارید و نه هزینه زیادی برای آن میپردازید. این در حالی است که شما برای ساخت یک ویدئو، باید نحوه کار با نرم افزارهای مختلف را آموزش دیده باشید و یا ساخت آن را به یک شرکت واگذار کنید. در هر صورت برای تهیه محتوای ویدئویی نیز به مطالب جدید نیاز دارید که تمامی این موارد باعث گرانتر شدن بازاریابی ویدئویی میشود.
ساخت ویدئو زمانبر است
چه بخواهیم و چه نخواهیم، ساخت ویدئو نسبت به نوشتن محتوای نوشتاری برای یک سایت زمان بیشتری نیاز دارد. در واقع، برای داشتن یک فیلم تبلیغاتی شما هم نیاز دارید که ساختار فنی فیلم را آماده کنید و هم باید محتوای کافی برای گذاشتن در این فیلم را داشته باشید. فراهم آوردن این دو مورد و کنار هم قرار دادن آنها باعث میشود که زمان زیادی از بازاریابان گرفته شود.
مشکلات فنی در مورد ویدئو بیشتر است
این ایراد از لحاظ فنی به بازاریابی ویدئویی وارد نیست، اما باید بپذیریم که در برخی مناطق امکانات لازم برای نشان دادن ویدئو به شکل مناسب وجود ندارد. پایین بودن سرعت بارگذاری ویدئو در برخی مناطق، نبود زیرساختهای لازم برای نمایش فیلم یا نداشتن برخی امکانات در وب سایتها از مهمترین ایرادات است که در این حوزه وارد میشود.
نمایش ویدئو اینترنت را مصرف میکند
وقتی که شما یک مطلب نوشتاری را مطالعه میکنید، نهایتاً با بارگذاری تصاویر ممکن است یک مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف شود. اما وقتی که یک فیلم را میبینید، مسئله حجم اینترنت مصرف شده برای شما اهمیت پیدا میکند و با توجه به کیفیت آن ممکن است حجم اینترنت مصرف شده متغیر باشد. به همین دلیل کاربرانی که از اینترنت حجمی استفاده میکنند، شاید تمایل کمتری به دیدن فیلم داشته باشند. به همین دلیل فیلمهای کوتاه با حجم کم، مورد توجه کاربران قرار میگیرد.
انواع ویدئوها در ویدئو مارکتینگ
در بازاریابی ویدئویی، با توجه به بیحوصله بودن کاربران اینترنتی، معمولاً فیلمهای کوتاه در اولویت قرار میگیرند. البته استفاده از لفظ فیلم در این مورد شاید کمی گیج کننده باشد، زیرا امروزه میبینیم که انیمیشنها و موشن گرافیکها نیز در قالب ویدئوهای تبلیغاتی استفاده میشوند و نمونههای مختلفی از آنها در اینترنت و در تلویزیون پخش میشود.
به طور کلی ویدئوهای استفاده شده در بازاریابی ویدئویی را میتوانیم در ۱۲ دسته کلی زیر قرار دهیم:
ویدئو معرفی محصول
این ویدئوها بیشتر برای توصیف و معرفی یک محصول ساخته میشوند و معمولاً توسط فروشگاههای در رسانههای مختلف مانند یوتیوب و آپارات گذاشته میشوند تا به نوعی تبلیغ محصول آنها باشد.
ویدئو معرفی برند
این ویدئوها برای معرفی یک برند خاص ساخته میشوند و ممکن است توسط خود برند یا افراد بازاریاب مورد استفاده قرار گیرند.
ویدئو رویدادها و وقایع
این ویدئوها توسط برخی شرکتهای یا حتی رسانههای عمومی برای اطلاعرسانی در مورد یک رویداد یا وقایع خاص تولید میشوند. نمونه ویدئوهای معرفی رویدادهای سالانه از این موارد هستند.
ویدئو مربوط به مصاحبههای تخصصی
در این ویدئو، یک مصاحبه تخصصی در رابطه با یک محصول یا یک اختراع صورت میگیرد و برخی اطلاعات فنی در مورد آن ارائه میشود.
ویدئوهای آموزشی و راهنمای استفاده از محصول و یا خدمات یک شرکت
این مورد هم مانند ویدئو معرفی محصول است و ممکن است در رابطه با آموزش و راهنمای استفاده از یک محصول یا خدمات یک شرکت تولید شود که امروزه در اکثر فروشگاههای اینترنتی از آنها استفاده میشود.
ویدئوهای توصیفی
این فیلمها برای توصیف یک موضوع یا یک رویداد خاص تولید میشوند و با توجه به موضوع ممکن است جنبه تجاری یا غیر تجاری داشته باشند.
ویدئوهای انیمیشنی و موشن گرافیکها
در حال حاضر از بالاترین سطح محبوبیت در بازاریابی و تبلیغات برخوردار هستند و بیشتر افراد جامعه و مخاطبان و میتوانند با این ویدئوها ارتباط برقرار کنند.
ویدئوهای موردی و نظرات مشتریان
این ویدئوها به طور ویژه در مورد مشتریان و اظهارات آنها در مورد یک محصول یا خدمات تولید میشود. اگرچه این فیلمها به نوعی برای مشتریان هستند، اما نقش تبلیغاتی آنها در بازاریابی ویدئویی غیر قابل انکار است.
ویدئوهای زنده
ویدئوهای زنده به عنوان یک سیستم پوششی برای ویدئوهای پخششده قبلی هستند و در واقع افراد سازنده این ویدئوها سعی میکنند که با استفاده از این روش، کاستیها و مشکلات ویدئوهای قبلی را مرتفع کنند. البته تیمهای تبلیغاتی از این حربه برای ارتباط بیشتر با مشتریان خود استفاده میکند.
ویدئوهای ۳۶۰ درجه پانوراما
این ویدئوها برای ایجاد تصاویر مجازی از مکانها و شرکتهای مختلف ساخته میشود. نمونههای مختلفی از این ویدئوها برای نشان دادن جاذبههای گردشگری در کشورهای مختلف ساخته شده است که کاربر میتواند با دیدن آنها، احساس بودن در آن مکان را داشته باشد.
سعی کردیم تا مزایای ویدئو مارکتینگ را به شما بگوییم. هرچه که تکنولوژی و اینترنت پیشرفت می کند میتوان به مزایای ویدئو مارکتینگ نیز بیشتر پی برد چرا که این صنعت هرروز در حال افزایش است. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مند هستید، کافیست تا صفحه آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنید. به نظر شما مزایای ویدئو مارکتینگ چه چیز های دیگری می تواند باشد؟ زیر این پست کامنت کنید.