مجموعه سایت های ما
جایی برای یادگیری بیشتر

راه های مقابله با خواب آلودگی در هنگام مطالعه

0

در این پست از دیجیتالیا به بررسی علت های خوب آلودگی در زمان مطالعه و درس خواندن و راه های جلوگیری از آن میپردازیم .

اولین عاملی که موجب خستگی زودرس در مطالعه می شود، سخت بودن و قابل فهم نبودن درس استبه عنوان مثال وقتی شما سراغ درس ریاضی می روید، اگر پایه درسی شما ضعیف باشد و در هنگام مطالعه، آن درس را یاد نگیرید، خیلی زود رغبتتان برای خواندن آن درس کم می شود و بی حوصلگی و خستگی سراغ شما می آید.

 

نبود برنامه مدون

دومین عامل می‌تواند نداشتن یک برنامه ریزی شفاف و مدون باشد. برای مثال شما مشخص کرده اید که امروز فیزیک می‌خوانم، ولی برای خودتان معین نکرده اید که کدام مبحث را به چه میزان خواند، بنابراین دچار سردرگمی می‌شوید، چون برایتان شفاف نیست که چه هدف کوتاه مدتی پیش رو دارید و دقیقا چه کاری انجام خواهید داد، حجم انبوه کتاب بدون برنامه مشخص، شما را دلسرد و بی حوصله می کند و در هنگام مطالعه، خستگی و خواب آلودگی به سراغتان می آید.

 

ساعات نامناسب

سومین عامل انتخاب ساعات نامناسب برای درس خواندن است، یادتان باشد با شناخت‌ی که از خودتان دارید، ساعت‌های مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید. مثلا مطالعه درس‌های مشکل و یاد گرفتنی را به ساعات آخر شب موکول نکنید یا اگر عادت دارید در ظهر بخوابید و به تازگی می‌خواهید این عادت را کنار بگذارید، در آن ساعات سراغ درس‌های شیرین‌تر و راحت‌تر بروید به این ترتیب به رفع خواب آلودگی کمک می‌کنید.

 

۱-براى خود برنامه‏اى شبانه روزى تنظیم کنید و کارهایتان را اعم از: مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، ورزش، تغذیه و… -در زمان معیّن و طبق برنامه انجام دهید.

۲–در مکان خیلی گرم درس نخوانید به خصوص هم‌اکنون که زمستان است و بسیاری در گرم کردن اتاق زیاده‌روی می‌کنند. دمای مناسب اتاق حداکثر ۲۴ یا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. بیش از این دما و گرمای ناشی از آن هر چند در زمستان برای بسیاری لذت‌بخش است می‌تواند کاهش یادگیری و حتی خواب‌آلودگی را به همراه داشته باشد.

۳- سعی کنید هنگام مطالعه، صاف و درست بنشینید.هیچ‌گاه درازکشیده و به اصطلاح خوابیده، درس نخوانید؛ چون مغز باید همزمان دو وظیفه خوابیدن و مطالعه را اجرا کند هنگام مطالعه از ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی اجتناب کنید. زمانی که برای مدت طولانی مطلبی را می خوانید، یک تاثیر خواب آور روی ذهن دارد. بهترین حالت، نشستن است، به ویژه نشستن روی صندلی و پشت میز مطالعه توصیه می‌شود.

۴-از پراکنده خوانى اجتناب کنید؛ مطالعات شما باید هدفمند و در زمان مناسب باشد.

۵-آب بنوشید ،نوشیدن آب می‌تواند باعث رفع خواب‌آلودگی شود به خصوص وقتی خودتان برای نوشیدن آب از جا برخیزید، تحرک داشته باشید. در بین ساعت مطالعه‌ی مفید خود تقریباً هر یک ساعت و نیم یا دو ساعت یک استراحت کوتاه لازم و مفید است. از یک جا نشستن مداوم و حبس کردن خود در اتاق و البته تنبلی بپرهیزید.

۶-هنگام مطالعه، به طور پی در پی وضعیت بدنی خود را تغییر دهید تا تمرکزتان افزایش یابد.

۷-شب‏ها حداقل شش ساعت استراحت و خواب داشته باشید و در بین روز، بعد از صرف نهار، یک ساعت استراحت کنید.

۸- گاهی اوقات با صدای بلند درس بخوانید: این کار دو فایده دارد؛ علاوه بر این‌که باعث می‌شود هنگام مطالعه کم‌تر دچار خواب‌آلودگی شوید سبب می‌شود که تمرکز شما هنگام مطالعه بالا رود؛

۹-در خوردن زیاده‌روی نکنید: حتی در خوردن مواد غذایی مناسب و مغذی پرخوری سبب تمرکز زیاد نمی‌شود بلکه می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و کاهش تمرکز شود.

۱۰-بعد از غذا خوردن، بلافاصله مطالعه نکنید.

۱۱-خوردن میوه برای بیدار نگه داشتن‌تان فوق العاده است

۱۱-هنگام مطالعه، در فاصله های زمانی کوتاه، فعالیت بدنی داشته باشید.

۱۲-وقتی احساس خواب آلودگی می کنید، موضوع های جالب را بخوانید.

۱۳-هنگام امتحانات، از مواد قندى و مغذى (مانند خرما، کشمش، انجبر، عسل، مربا و…) و یا حداقل چند دانه کشمش و یا بیسکویت بخورید.

۱۴-اگر ممکن است یک دوش آب ولرم مایل به سرد بگیرید. این کار انرژی مغز شما را بالا می برد.

۱۵-نفس بکشید: تا جایی که می‌توانید نفس‌های آرام و عمیق بکشید . تمرین تنفس به اکسیژن گیری بدن‌تان کمک کرده و خواب آلودگی را برطرف می‌کند .

۱۶-برای مدتی از آن فضا بیرون بروید نور خورشید به بدن شما یادآوری می‌کند که روز است .پردازش طبیعی بدن برای این است که درطول روز هشیار و در طول شب خواب باشید

۱۷-قدم بزنید: یک پیاده روی تند و تیز باعث افزایش آدرنالین خون‌تان شده و اندورفین‌هایی را که احساس انرژی و هشیاری را در شما برانگیخته می‌سازد در خون‌تان رها می‌کند. حتی اگر نمی‌توانید پیاده روی کنید ، چند دقیقه بیرون آمدن از محیط مطالعه هم می‌تواند برای بیدار و هشیار کردن مغزتان عالی باشد

۱۸-قبل از خواب تلوزیون نگاه نکنید

۱۹-از نور بیشتری استفاده کنید.

۲۰-بلافاصله بعد از بیداری مطالعه نکنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات