
انواع متن تبلیغ در جستجوی گوگل ادز
متن تبلیغ در گوگل همان چیزی است که شما پس از جستجوی کلمه موردنظرتان در صفحه اول گوگل، در چند لینک بالا یا پایین صفحه مشاهده میکنید با دیجیتالیا همراه شوید .
نوشتن یک متن تبلیغ عالی نقش اساسی در هزینهها و میزان ورودی سایت شما دارد. زیرا اولین نقطه تماس شما با مشتریان احتمالی شما است. اجازه بدهید خودمانی بگویم، متن تبلیغ اولین و شاید مهمترین جایی است که باید مخ مشتری را بزنید!
بنابراین باید حساسیت زیادی در نگارش آن به خرج دهید. در واقع یکی از مهمترین دغدغههای شما باید نوشتن یک متن تبلیغ جذاب باشد. اما این متن از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است. پس لازم است قبل از آغاز نوشتن متن تبلیغ، ابتدا انواع و قسمتهای مختلف آن را با هم بررسی کنیم.
انواع متن تبلیغ در گوگل ادز
همانطور که در شکل زیر هم مشاهده میکنید، در یکی از مراحل راهاندازی کمپین، گوگل ادز از شما میخواهد حداقل یک متن تبلیغ برای محصول یا خدمات مورد نظرتان بنویسید.
در همین ابتدا گوگل ادز به شما دو حق انتخاب میدهد. اول اینکه یک متن تبلیغ از نوع Text ads ایجاد کنید، یا اینکه Responsive search ads را انتخاب نمایید. اجازه دهید در ادامه تمامی انواع متنهای تبلیغ را بررسی کنیم.
تبلیغ استاندارد نوشتاری (Text Ad)
در این نوع از متن تبلیغ شما بخشهای مختلفی را باید پر کنید. در تصویر زیر هر کدام از این بخشها را مشاهده میکنید. در قسمت سمت چپ شما میتوانید محتوای تبلیغ خودتان را بنویسید. در قسمت سمت راست هم گوگل ادز پیش نمایشی از تبلیغ نهایی شما را در ۳ حالت موبایل، رایانه شخصی و شبکۀ نمایش (Display Network) به شما نشان میدهد.
۱. آدرس نهایی (Final URL)
در این قسمت، آدرس صفحهای که میخواهید کاربر پس از کلیک روی تبلیغ از آن بازدید کند را باید وارد کنید. البته آدرس شما در متن تبلیغ نهایی به کاربران نمایش داده نمیشود.
۲. عنوانهای تبلیغ (Headline)
این بخش شامل ۳ قسمت عنوان اول، عنوان دوم و عنوان سوم است که در هر قسمت نهایتاً تا ۳۰ کاراکتر میتوانید بنویسید. این بخش مهمترین مولفه تبلیغ شماست، چون معمولاً اولین بخشی از متن تبلیغ است که کاربران مشاهده میکنند. دقت داشته باشید که کاربران فقط میتوانند روی یکی از این سه عنوان کلیک کنند تا بتوانند وارد سایت شما شوند. به عبارتی دیگر، تنها بخشی از متن تبلیغ شما که قابلیت کلیک دارد، همین عنوانها است.
۳. مسیر قابل نمایش (Display Path)
این بخش از دو قسمت مجزا تشکیل شده است و شما میتوانید در هر بخش تا ۱۵ کاراکتر بنویسید. دقت داشته باشید که این قسمت هیچ ارتباطی به صفحه فرود یا آدرس URL سایت شما ندارد. این قسمت تنها برای نمایش به کاربر است.
به عنوان مثال اگر بخواهید برای صفحه تور استانبول خود تبلیغ بنویسید، میتوانید در قسمت اول این بخش عبارت «تور خارجی» و در قسمت دوم آن کلمه «استانبول» را بنویسید. به این صورت کاربر متوجه میشود که قرار است پس از کلیک روی این تبلیغ به صفحه تور استانبول هدایت شود. بنابراین، این قسمت تنها برای راهنمایی کاربر است و امکان کلیک روی آن وجود ندارد.
۴. توضیحات (Description)
قطعاً بخش عنوان تبلیغ برای شما کافی نخواهد بود تا بتوانید توضیحات کاملی از محصولات و خدمات خود به کاربر ارائه دهید. به همین دلیل گوگل ادز به شما اجازه میدهد تا توضیحات بیشتری از محصولات خود را به متن تبلیغ اضافه کنید.
در واقع گوگل ادز در این بخش دست شما را نسبت به سایر بخشها بازتر گذاشته است. این بخش از ۲ قسمت توضیحات ۱ و توضیحات ۲ تشکیل میشود که در هر قسمت شما مجاز هستید تا نهایتاً ۹۰ کاراکتر به متن تبلیغ خود اضافه کنید.
در این بخش میتوانید در مورد محصولات و خدمات خود توضیحات تکمیلی بنویسید تا کاربر بیشتر با خدمات، مزایا و محصولاتی که ارائه میدهید آشنا شود. توصیه میکنیم که در متن تبلیغ خود حتماً از کلمات کلیدی مرتبط استفاده نمایید.
تبلیغ واکنشگرا (Responsive Search Ad)
در این نوع از تبلیغ شما میتوانید برای بخشهای مختلف متن تبلیغ، عبارتهای متعددی بنویسید. گوگل ادز به صورت گزینشی و تصادفی عبارتهای مختلف را در ترکیبهای متنوع به کاربران نمایش میدهد تا به مرور زمان ببیند کدام ترکیب بازخورد بیشتری برای شما دارد.
بخشهای مختلف این نوع تبلیغ را در تصویر بالا مشاهده میکنید. در این نوع از تبلیغ تا میتوانید ترکیبهای متنوعی از عبارات تبلیغی بنویسید 🙂 چون تقریباً هیچوقت نمیتوانیم مطمئن شویم که بهترین ترکیب متن تبلیغ چیست! در ادامه بخشهای مختلف تبلیغ واکنشگرا را بررسی میکنیم.
۱. آدرس نهایی (Final URL)
در این قسمت، آدرس صفحهای که میخواهید کاربر پس از کلیک روی تبلیغ از آن بازدید کند را باید وارد کنید. البته آدرس شما در متن تبلیغ نهایی به کاربران نمایش داده نمیشود
۲. آدرس قابل نمایش (Display URL)
این بخش از دو قسمت مجزا تشکیل شده است و شما میتوانید در هر بخش تا ۱۵ کاراکتر بنویسید. دقت داشته باشید که این قسمت هیچ ارتباطی به صفحه فرود یا آدرس URL سایت شما ندارد. این قسمت تنها برای نمایش به کاربر است.
۳. عنوانهای تبلیغ (Headline)
در این بخش شما باید ۳ الی ۱۵ عبارت مختلف تبلیغاتی بنویسید. گوگل ادز این عبارات را با ترتیبهای متفاوتی به کاربران نمایش میدهد. معمولاً اندازه دستگاه کاربر در نمایش ترکیبها تاثیر میگذارد. در نهایت گوگل ادز به دنبال ترکیبی است که بیشترین بازخورد را داشته باشد.
البته، شما همچنان میتوانید از گوگل بخواهید که عبارتهای مورد نظرتان را حتماً در یکی از بخشها نمایش دهد. توجه داشته باشید که در هر بار نمایش تبلیغ نهایتاً ۳ عبارت (Headline 2 ،Headline 1 و Headline 3) قابل نمایش هستند. در هر قسمت هم میتوانید تا ۳۰ کاراکتر بنویسید.
۴. توضیحات (Description)
در قسمت توضیحات هم شما میتوانید ۲ تا ۴ توضیح مختلف را بنویسید. هر توضیح باید زیر ۹۰ کاراکتر باشد. در اینجا هم گوگل ترکیبهای مختلفی را در هر بار نمایش به کاربران نشان میدهد تا بهترین ترکیب مشخص شود.
تبلیغ فقط تماس (Call Ad)
تبلیغ فقط تماس هم نوع دیگری از تبلیغات متنی است که میتوانید در کمپینهای جستجوی گوگل از آن استفاده کنید. در این نوع از تبلیغ شما میتوانید فقط شماره تماس خودتان را در متن قرار دهید.
این نوع از تبلیغ با هدف دریافت بیشترین تماس ممکن از سوی مخاطبان طراحی شده است. البته در ایران نمیتوانیم از این نوع متن تبلیغ استفاده کنیم. بنابراین در حال حاضر از توضیح بخشهای مختلف آن میگذریم. اما قول میدهم هر زمانی که امکان استفاده از این تبلیغ در ایران فراهم شد، این قسمت را کامل کنم 🙂
تبلیغ داینامیک (Dynamic Search Ad)
و حالا رسیدیم به یکی از خفنترین انواع متن تبلیغ در گوگل ادز! در اینجا متن تبلیغ به صورت داینامیک (پویا) بر اساس اسنیپت (همان متا تایتل و دیسکریپشنی که برای هر صفحه مینویسید) ایجاد میشود.
البته این نوع از متن تبلیغ تنها برای ادگروپهای داینامیک قابل استفاده است. بنابراین قبل از استفاده از این تبلیغ، ابتدا باید تنظیمات تبلیغ داینامیک را در قسمت Campaign Settings انجام دهید.
در این تنظیمات شما باید دامنۀ سایت خودتان را بدون هرگونه پسوند و پیشوندی وارد کنید. بعد از آن هم باید زبان وبسایت خودتان را به گوگل اعلام کنید تا بتواند محتوای سایت شما را به درستی تحلیل کند. پس از این تنظیمات هم باید یک اد گروپ داینامیک ایجاد کنید.
در این تنظیمات شما باید دامنۀ سایت خودتان را بدون هرگونه پسوند و پیشوندی وارد کنید. بعد از آن هم باید زبان وبسایت خودتان را به گوگل اعلام کنید تا بتواند محتوای سایت شما را به درستی تحلیل کند. پس از این تنظیمات هم باید یک اد گروپ داینامیک ایجاد کنید.
چگونه متن تبلیغ عالی بنویسیم؟
همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، متن تبلیغ اولین لحظه آشنایی شما با مشتریان شما است. در واقع، متن تبلیغ اولین و حتی مهمترین چیزی است که کاربران میبینند. بنابراین باید سعی کنیم تا بهترین متن تبلیغ را داشته باشیم.
اتفاقاً یکی از مهمترین راههای بهینهسازی تبلیغ در گوگل هم بهبود متن تبلیغ است. یعنی اینکه شما متن تبلیغتان را هم از نظر جذاب بودن و هم از نظر پوشش کلمات کلیدی بهتر کنید. در این صورت امتیاز کیفی تبلیغ شما از نظر مرتبط بودن و نرخ کلیک افزایش پیدا کند و در نتیجه آن هزینههای شما کاهش خواهد یافت.
از کلمات کلیدی مرتبط در متن استفاده کنید
قطعاً کسی که در گوگل جستجو میکند «خرید اینترنتی ادکلن»، اگر در متن تبلیغ شما از کلمه «ادکلن» یا هر عبارت نزدیک به آن خبری نباشد، روی تبلیغ شما کلیک نخواهد کرد. زیرا متن تبلیغ شما را غیر مرتبط میداند.
بنابراین، سعی کند مشخصاً در متن تبلیغ از کلمات مرتبط با محصول یا خدماتی که ارائه میدهید استفاده کنید. مثلاً اگر خدمات شما در زمینه باربری است، حداقل در متن تبلیغ (ترجیحاً عنوان تبلیغ) از عبارت باربری و سایر کلمات مرتبط استفاده کنید.
البته، از آنطرف بوم هم نباید افتاد. استفاده غیر ضروری و افراطی از کلمات کلیدی هم اصلاً خوب نیست و نمیتواند نظر کاربر را جلب کند. ضمن آنکه شما از فضای محدود تبلیغ استفاده درستی نکردهاید و بجای توضیحات جذاب ذر مورد محصولات، کلمات کلیدی را تکرار کردهاید. توجه داشته باشید که شما متن تبلیغ را برای انسانها مینویسید، نه موتور جستجوی گوگل!
متفاوت بنویسید
این روزها همه ارسال رایگان دارند، همه تضمین بازگشت وجه میدهند، همه… ممکن است کاربر همزمان ۵ متن تبلیغ در صفحه اول ببیند که همگی شبیه هم هستند.
اینجا چه کسی بازی را میبرد؟ کسی که متفاوت نوشته باشد. زیرا میتواند نظر مخاطب را از میان متنهای تکراری جلب کند. پس، سعی کنید متنهای تبلیغ متفاوت و جذابی بنویسید تا شانس کلیک بیشتری داشته باشید.
تعرفهها و پیشنهادات را اعلام کنید
پیشنهادهای جذابتان را در متن تبلیغ اضافه کنید. گاهی اعلام قیمت محصولات یا خدمات در متن میتواند نظر مخاطبان را جلب کند، به خصوص اگر قیمتهای شما رقابتی است. اعلام اینکه تخفیف ویژه دارید، میتواند شانس شما برای جلب نظر مخاطب را افزایش دهد. یا هر پیشنهاد جذاب دیگری که دارید.
البته در گوگل ادز افزونهای وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید تخفیف موردنظرتان را زیر متن تبلیغ اضافه کنید.
پیچیده ننویسید
مخاطب شما وقت چندانی برای تحلیل و هضم جملات پیچیده ندارد. گاهی با متن تبلیغهایی مواجه میشویم که خواندن آنها کمر آدم را میشکاند و کارش را به یاتاقان میرساند!
متن تبلیغ شما باید در روانترین و سادهترین حالت ممکن باشد. فرض را بر این بگیرید که کاربر زیر ۳ ثانیه برای مشاهده متن شما وقت میگذارد. پس سادهنویسی را در اولیت قرار دهید و از کلمات طولانی، پیچیده و خاص پرهیز کنید.
از افزونهها استفاده کنید
هر افزونه طبق اعلام گوگل میتواند تا ۱۵% نرخ کلیک تبلیغ شما را افزایش دهد! پس خیلی خیلی خیلی استفاده از انواع افزونهها را جدی بگیرید. در مقاله افزونههای تبلیغات گوگل این افزونه را معرفی کردهایم.
از کلمات جذاب استفاده کنید
استفاده از کلمات قدرت یا کلماتی مانند «رایگان، فوری، بهترین، ارزانترین» و… متن تبلیغ شما را جذابتر میکند. در نتیجه، نظر کاربران بیش از پیش جلب میشود و احتمال اینکه متن شما را انتخاب کنند، افزایش مییابد. ما در تجربه دیدهایم که افزودن کلمه «رایگان» چه تاثیر بالایی در افزایش نرخ کلیک تبلیغ دارد.
مزیتهای کسب و کار خودتان را به متن تبلیغ اضافه کنید
همانطور که قبلاً هم گفتیم، مزیتهایی که شما نسبت به سایر کسب و کارها دارید، میتواند از مهمترین دلایلی باشد که مشتری از محصولات یا خدمات شما استفاده کند.
اگر از شما بپرسیم که چرا فلان محصول را از فلان فروشگاه اینترنتی خریداری کردهاید، چه پاسخی دارید؟ ممکن است بگویید: چون معتبر است، چون ارسال رایگان دارد، چون تضمین بازگشت وجه میدهد، چون پشتیبانی دائمی و رایگان دارد و…
هرچند شاید دلیل خرید شما صرفاً داشتن ارسال رایگان یا پشتیبانی دائمی نباشد، اما قطعاً دلیل بیشتری برای خرید به شما میدهد. اینطور فکر کنیم که یک کالای مشابه در ۲ فروشگاهی اینترنتی وجود داشته باشد. یک فروشگاه علاوه بر ارسال رایگان، تا ۷ روز تضمین بازگشت وجه میدهد و در مقابل، فروشگاه دوم هیچکدام از این دو مزیت را ندارد. بدیهی است که شانس فروش فروشگاه اول بیشتر است!
البته، بین داشتن مزیت و اعلام کردن آن تفاوت زیادی وجود دارد! گاهی ممکن است شما مزایایی داشته باید که فقط خوتان بدانید و خودتان و این مزیتها را همچون رازی سر به مهر در سینه خود نگهداری کنید!
مزایا در متن تبلیغ گوگلاما دوستان، نه تنها باید مزیتهایتان را به اطلاع همه برسانید، بلکه باید آنها را در گوش مشتریان فریاد بزنید! اینکه شما پشتیبانی شبانه روزی دارید و برای داشتن آن هزینه میکنید، نباید از دید مشتریها پنهان بماند. پس بهترین کار این است که مزیتهای خود را در متن تبلیغ اعلام کنید.
با این کار، میتوانید نظر مخاطبان را جلب نمایید و در نتیجه هم فروش شما افزایش مییابد و هم به واسطه افزایش امتیاز نرخ کلیک، هزینه تبلیغات شما کاهش خواهد یافت.