مجموعه سایت های ما
جایی برای یادگیری بیشتر

تقویم محتوا چیست

0

تقویم محتوا برنامه زمان بندی شده برای تولید و انتشار محتواست با دیجیتالیا همراه شوید تا شما را با این برنامه زمان بندی مفید آشنا کنیم .

تقویم محتوا برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کتبی محتواهایی است که می‌خواهید در آینده منتشر کنید. تقویم محتوا یک نقشه اجرایی است. نقشه‌ای که محتواهای وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و چاپی شما را هدفمند می‌کند.

 

چرا داشتن یک تقویم محتوا مهم است؟

افرادی که با صنعت نشر آشنایی دارند صد در صد اهمیت تقویم محتوا را درک می‌کنند. روزنامه‌نگاران و ناشران موفق سال‌ها فعالیت منظم خود را مدیون یک برنامه‌ریزی دقیق هستند.

برای مثال مجله «خانواده سبز» را در نظر بگیرید. این مجله از مرداد ۱۳۷۸ تاکنون بدون وقفه هر پانزده روز یکبار منتشر شده. اگر دستی در کار داشته باشید یا قبلاً مدیریت یک تیم محتوایی را برعهده گرفته باشید؛ حتماً درک می‌کنید که کار ساده‌ای نیست. چنین نظمی اجرایی نمی‌شود، مگر با یک تقویم محتوای اصولی و افرادی که به اجرای آن پایبند هستند.

با این حال بسیاری از شرکت‌ها و افرادی که محتوای دیجیتال تولید می‌کنند، اعتقادی به تقویم محتوا ندارند. خب بله، اگر محتوای پست‌ها خبری و سرگرم کننده باشد، احتمالاً تقویم محتوا چندان به کار نیاید. فقط مهم است که پست‌های جذاب و درگیر کننده‌ای بگذاریم. اما اگر بازاریابی محتوا برای رشد کسب و کار استفاده می‌شود، داشتن تقویم محتوا ضروری است. می‌پرسید چرا؟ به این دلایل:

 

هرگز چیزی از قلم نمی‌افتد

خاطرتان هست چند هفته دیگر باید به مناسبت روز پرستار، یک کد تخفیف به کاربران پیچ اینستاگرام‌تان هدیه بدهید؟ کارمندانتان چطور، یادشان مانده گفته بودید یک پست درباره فلان موضوع بنویسند؟ یا پیامتان را در تلگرام فراموش کرده‌اند؟

ما به حافظه شما شکی نداریم 🙂 اما معمولاً حجم بالای کارهایی که برای انجام دادن وجود دارد، و چالش‌های روزانه‌ای که درگیرشان هستیم؛ باعث می‌شوند برخی لحظات و کارها را فراموش کنیم.

تقویم محتوا چیست

بهره‌وری کاری افزایش پیدا می‌کند

طبق قانون پارکینسون هر کار تا زمانی که برای آن تعیین شده طول می‌کشد. و این مدت ارتباط چندانی با میزان و ماهیت کار ندارد. از دید این قانون هر چه به مهلت نزدیک‌تر می‌شویم، اغلب احساس می‌کنیم تحت فشار بیشتری قرار می‌گیریم و انگیزه بیشتری برای انجام کار داریم. (آن درس خواندن‌های شب امتحانی را به یاد بیاورید)

این قانون به ما می‌گوید داشتن یک برنامه‌ریزی برای تعریف و دنبال کردن مهلت کارها، به سرانجام رساندن آن کار را برایمان بسیار ساده‌تر می‌کند.

 

در انرژی و منابع صرفه‌جویی می‌شود

نوشتن کار سخت و پرهزینه‌ای است. اگر بدون یک برنامه هدفمند آن را انجام دهید، انرژی و منابع زیادی از دست خواهید داد. در مقابل برنامه‌ریزی تمرکز می‌آورد. تمرکز روی آنچه که مفید است، و حذف چیزهایی که چندان سود ندارند. حذف کردن، توجه را به باقی‌مانده‌ها متمرکز می‌کند. پرهیز، قدرت است. کمتر، بیشتر است!

داشتن یک تقویم محتوا به شما کمک می‌کند به جای آنکه تمام انرژی‌تان را صرفاً مشغول نوشتن کنید، از پتانسیل‌هایتان در جهت دستیابی به اهداف استفاده کنید. با همین حرکت ساده می‌بینید ۲۰ درصد از تلاشتان، شما را به ۸۰ درصد از نتایج می‌رساند.

تقویم محتوا یک تصویر کلی از حال و آینده به شما می‌دهد
تا به حال چیزی درباره “پرسپکتیو دید پرنده” شنیده‌اید؟ این اصطلاح معمولاً در معماری و فیلمبرداری استفاده می‌شود. دید پرنده این امکان را به ما می‌دهد که از نمای بالا همه چیز را زیر نظر بگیریم. در این زاویه چون شیء کوچکتر دیده می‌شود، می‌توان روی تمام ابعاد آن اشراف داشت.

این دقیقاً همان نمایی است بعد از تدوین تقویم محتوا در اختیار شما قرار خواهد گرفت. تقویم محتوا به شما کمک می‌کند جایگاه کنونی را بهتر بررسی کنید، تغییرات مورد نیاز را بشناسید، و آینده‌ای را تجسم کنید که باب میل شما است.

 

تقویم محتوا همکاری تیمی را بهتر می‌کند

برای کسانی که مسئولیت یک تیم محتوا را برعهده دارند؛ علاوه بر برنامه‌ریزی پست‌ها، مدیریت و هماهنگی اعضای تیم هم اهمیت دارد.

هر شخصی که در تیم شما حضور دارد باید دقیقاً بداند چه کاری را چه در زمانی و به چه شکلی انجام بدهد. وگرنه شما یک تیمِ سردرگم دارید که هرکس ساز خودش را می‌زند. اهدافی که دنبال می‌کنید یکی پس از دیگری شکست می‌خورند، آن هم فقط به خاطر ناهماهنگی!

 

چگونه تقویم محتوا بسازیم؟

برای ساخت تقویم محتوا خیلی از جوانب را باید بررسی کنیم که همه این‌ها در استراتژی محتوا انجام می‌شود و سپس با توجه به داده‌های بدست آمده و اهداف موردنظر تقویم محتوا را می‌‌سازیم. اگر بخواهید فقط تقویم محتوا داشته باشید، ناگزیرید بعضی از آن مراحل را هم انجام دهید تا به اهداف بازاریابی خود برسید، که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

اگر دوست دارید در استراتژی و مدیریت محتوا هم خبره شوید، دوره حرفه‌ای آکادمی نوین را از دست ندهید.

خب حالا بهتر است بدون هیچ حرف دیگری برویم سراغ اصل ماجرا، یعنی نحوه ساخت تقویم محتوا.

چون قرار است در پایان این مقاله ما یک خروجی داشته باشیم، من سعی کردم تمام مفاهیم تئوری را در طول روند ساخت بیان کنم. پس لطفاً تمام قسمت‌های بعدی را با دقت بخوانید تا چیزی را از دست ندهید.

بهتر است حین خواندن یک قلم و کاغذ هم دم دستتان داشته باشید که موارد ضروری را یادداشت کنید.

 

مرحله اول: با تعیین اهداف بازاریابی محتوایی شروع کنید

اولین (و البته مهم‌ترین) قدم برای ساخت یک تقویم محتوا، مشخص کردن اهداف بازاریابی محتوا است. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، سایر مراحل را راحتتر پیش خواهید برد. بیاید ببینیم چگونه می‌توان انجامش داد.

خب در نگاه نخست، هدفِ اصلی همه ما از نوشتن یک چیز است؛ ما پست‌های وبلاگی می‌نویسیم و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنیم تا تجارت خودمان را رشد دهیم. ما باور داریم محتوا قدرتمند است. می‌تواند کسب و کار ما را متحول کند. و در نهایت باعث فروش بیشتر می‌شود. اما در اینجا کلی گویی به کارمان نخواهد آمد.

محتوا تا زمانی که اهداف تجاریِ مشخصی را دنبال نکند، به خودیِ خود قدرت جادویی ندارد. ممکن است بازدید زیادی برایتان بیاورد، برای مردم آموزنده باشد؛ ولی هنوز فقط محتواست، نه چیزی بیشتر!

برای روشن‌تر شدن ماجرا این سناریو را در نظر بگیرید:

فرض کنید در شرکتی کار می‌کنید که مدیر عاملش هنوز نمی‌داند محتوا پادشاه است! شما برای او داستان موفقیت دیوانه‌وار مارکوس شریدان با بازاریابی محتوا را تعریف کرده‌اید. ولی او همچنان قانع نشده که محتوا به سود کسب و کارتان است. و باید وبلاگ شرکت را راه‌اندازی کنید.

احتمالاً او انتظار دارد بداند بعد از صرف بودجه برای تولید محتوا، چه چیزی عاید شرکت خواهد شد؟ که البته کاملاً هم حق دارد. در دنیای کسب و کار هر حرکتی که انجام می‌دهیم، باید به اهداف مشخصی دست پیدا کرد. همچنین باید در گذشت زمان نرخ بازگشت سرمایه معقولی داشته باشد.

حتی اگر شما مدیرعامل سخت‌گیری ندارید، دو مورد فوق را در نظر بگیرید. تعیین کنید در مقابل آنچه هزینه می‌کنید و برایش زمان می‌گذارید، چه چیزی دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت به ضرر شرکت خواهد بود.

در ادامه چند نمونه از این اهداف را برایتان مثال می‌زنم:

افزایش آگاهی از برند
بدست آوردن اعتماد کاربران
ایجاد ارتباط با مخاطبان
افزایش ترافیک سایت
افزایش فروش
وفاداری مشتریان
کاهش bounce rate سایت

ممکن است شما بخواهید فقط روی ۲ مورد تمرکز بگذارید، یا نه همه موارد را استفاده کنید. اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، مشخص بودن (Specific) اهداف است. به جای اینکه بگویید می‌خواهم با مخاطبان ارتباط برقرار کنم، دقیقاً آن را تعیین کنید. مثلاً انتظار داشته باشید بعد از گذشت سه ماه، ۵۰۰ دایرکت درباره پرسش و پاسخ محصولاتتان داشته باشید. و ۳۵۰ ایمیل جدید در خبرنامه سایتتان ثبت شود.

خیلی خب، من هنوز فراموش نکردم داشتیم درباره نحوه ساخت تقویم محتوا صحبت می‌کردیم. بعد از اینکه به خوبی اهداف بازاریابی محتوای خود را شناختید، مراحل بعدی را دنبال کنید.

تقویم محتوا چیست

مرحله دوم: یک لیست از ایده‌های مناسب برای نوشتن تهیه کنید

حالا ما به یک لیست نیاز داریم از موضوعاتی که باید در آینده منتشر کنیم. برای تهیه این لیست هر ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. یا بگذارید بهتر بگویم: تمام موضوعاتی که فکر می‌کنید می‌تواند برای مخاطبانتان جذاب و مفید باشد را.

بهترین موضوعات برای وبلاگ نویسی و پست شبکه‌های اجتماعی، مطالبی هستند که برای مخاطبان نوشته می‌شوند. برای همین هم است که در بازاریابی محتوا هیچ چیز مهمتر از شناخت مخاطب نیست.

یکی از راه‌های شناخت مخاطب، تعریف آن است! یعنی در میان انبوه کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، فقط آن دسته از افراد را هدف قرار دهید که ویژگی‌های مد نظر شما را دارند. استراتژیست‌های محتوا این کار در قالب طراحی پرسونای مشتری انجام می‌دهند.

هنگامی که شما متوجه شدید مخاطبانتان چه کسانی هستند، به چه چیزهایی نیاز دارند و به دنبال چه چیزی می‌گردند؛ پس حتماٌ می‌توانید برایشان محتواهای جذابی بنویسید.

برای اینکه بهتر بتوانید متوجه شوید کاربران شما به چه محتواهایی نیاز دارند، چند روش کاربردی معرفی می‌کنم:

تحقیق کلمات کلیدی:

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)، مطمئن‌ترین روش برای پیدا کردن ایده‌های وبلاگ نویسی است. به کمک تحقیق کلمات کلیدی متوجه خواهید شد کاربران در حوزه کسب و کار شما چه کلماتی را در گوگل جستجو می‌کنند. میزان جستجوی هر کلمه چقدر است. و بدست آوردن رتبه برای هر کلمه تا چه حد سخت است.

با این کار شما فقط بر اساس علاقه و تقاضای کاربران محتوا تولید می‌کنید. و تا حد زیادی خیالتان راحت خواهد بود که در صورت کسب رتبه‌های برتر گوگل، محتواهایتان خوانده خواهند شد.

اگر می‌خواهید درباره کلمات کلیدی و کار با ابزارها، همه چیز را یاد بگیرید ما در دوره آموزش تحقیق کلمات کلیدی به صورت عملی به شما آموزش خواهیم داد.

 

سایت‌های پرسش و پاسخ:

سایت‌های پرسش و پاسخ و همچنین انجمن‌های تخصصی (Forums) معدنی برای کسب ایده محتوا نویسی هستند. با فعالیت در این سایت‌ها می‌توانید مستقیم با دغدغه‌های مخاطبان خود آشنایی پیدا کنید و متوجه شوید چه موضوعاتی ذهن آن‌ها را درگیر کرده است. به این ترتیب محتوای بعدی شما، همان چیزی است که گره‌ای از کار مردم باز می‌کند.

این شیوه مورد علاقه من برای یافتن موضوع است. وقتی کاربری در انجمنی سوالی می‌پرسد، برای آن محتوایی تهیه می‌کنم و لینکش را برایش ارسال می‌کنم. با این کار علاوه بر اینکه از سایت انجمن بک لینک دریافت می‌کنم، ترافیک کوچکی به سایتم سرازیر می‌شود.

 

الهام از مخاطبان:

این روش شبیه به دو مورد قبلی است، منتها کمی اختصاصی‌تر. زمانی که کاربران وبلاگ یا پیج به شما بازخورد می‌دهد، خواسته‌هایشان را ارزیابی کنید. آن‌ها معمولاً در قالب سوالاتی که در کامنت‌ها، دایرکت یا صفحه تماس با ما از شما می‌پرسند؛ مسائل اصلی‌شان را مطرح می‌کنند. وقتی یک سوال چندین بار تکرار می‌شود، می‌تواند موضوع بعدی پست شما باشد.

اگر تازه در شروع کار هستید و هنوز فیدبک زیادی برایتان ارسال نمی‌شود، می‌توانید همین روش را با بررسی کامنت‌های سایت‌ها و پیج‌های دیگر امتحان کنید.

 

موضوعات پرطرفدار:

یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا، بررسی موضوعات پرطرفدار یا همان ترند است. اگر می‌خواهید در تولید محتوا یک قدم از رقبا جلوتر باشید، این روش را حتماً امتحان کنید.

برای فهمیدن موضوعات پرطرفدار در سطح وب می‌توانید از Google Trends استفاده کنید. در گوگل ترند می‌توان فهمید موضوعات داغ، در یک بازه زمان مشخص در کشورهای مختلف، چه چیزهایی هستند. از دیگر قابلیت‌های این ابزار بررسی روند علاقه مردم به یک موضوع است. وقتی شما یک موضوع را در گوگل ترند وارد می‌کنید، متوجه خواهید شد آیا روند جستجویش در حال افزایش است یا نه.

همچنین برای پیدا کردن و آنالیز هشتگ‌های ترند در شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی مثل hashtagify یا keywordtool به شما کمک خواهند. این ابزارها برای بررسی هشتگ‌ها در اینستاگرام، توییتر و یوتیوب کاربرد دارند.

 

مرحله سوم: هسته محتوای خود را دریابید!

بسیار خب ما تا به اینجای کار برای ساخت تقویم محتوا، ابتدا اهداف بازاریابی محتوایی خود را مشخص کردیم. و سپس یک لیست از موضوعات پست‌ها تهیه کردیم. الان وقتش رسیده که با توجه به اهدافمان، لیست موجود را از فیلتر بگذرانیم. به این ترتیب موضوعات که ما را زودتر به خواسته‌هایمان می‌رسانند، اولویت بیشتری می‌گیرند. و موضوعاتی که برایمان سودآوری کمتری دارند، می‌مانند برای آینده.

در واقع ما قصد داریم تمرکزمان را روی آنچه اهمیت و سودآوری دارد معطوف کنیم. این کار با درک هسته محتوا اتفاق می‌افتد.

هسته محتوا تقاطع بین هدف تجاری شما و علاقه مخاطب است. آن چیزی است که مشتریان اهمیت می‌دهند و آنچه که شما باید در مقابل به آن‌ها ارائه بدهید.

وقتی شما هسته محتوای خود را مشخص می‌کنید، از دو خطر بزرگ جلوگیری می‌کنید:

دام ترافیکِ بیهوده: خاطرم هست سال گذشته در یک جلسه مشاوره با سایتی مواجه بودیم که در صنعت خود حرف اول را می‌زد. برای تمام کلمات کلیدی اصلی رتبه اول را داشتند. اما هیچ فروش و تماسی از طریق سایت وجود نداشت! این همان دام ترافیک است. یعنی ما محتوای با کیفیتی می‌سازیم ولی در محتوایمان توانایی تبدیل مخاطب به مشتری را ندارد.
دام محتوای تبلیغاتی: اگر تمام محتوای وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی شما در تحسین شرکت خودتان نوشته می‌شود، دقیقاً دچار این دام شده‌اید. واقعیت این است کاربران علاقه‌ای ندارند دائماً از ویژگی‌های فوق‌العاده محصولات / خدمات شما مطلع شوند. آن‌ها یکسری نیاز و علاقه دارند، محتوای شما باید پاسخگوی خواسته‌های آنان باشد. در غیر این صورت کاربران نمی‌توانند با برند شما ارتباط برقرار کنند و آن را نادیده می‌گیرند.
هنگامی که شما هسته محتوایی خود را پیدا کردید، موضوعات ناب را جدا کنید. موضوعاتی که علاوه بر اینکه در راستای استراتژی بازاریابی شرکت هستند، همزمان مورد پسند کاربران قرار می‌گیرد. تنها این محتواها را در تقویم محتوای خود بگنجانید و هر چیزی با اهداف فعلی‌تان تطابق ندارد را کنار بگذارید.

 

مرحله چهارم: از قیف بازاریابی محتوا غافل نشوید

بازاریابی محتوا، هنر تبدیل است. تبدیل خوانندگان به خریدار. این فرایند گام به گام و به آرامی اتفاق می‌افتد. شما باید در هر مرحله، با یک پیام مناسب در زمان مناسب، کاربران بالقوه سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود را به خرید تشویق کنید. با کمک قیف بازاریابی محتوا می‌توانید این کار را ساده‌تر انجام دهید.

قیف بازاریابی محتوا مفهومی است که نشان می‌دهد کاربران پس از آشنایی با یک برند تا خرید محصول از آن برند، چه مراحلی را طی می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات