
بهینه سازی تبلیغات در گوگل چیست
بهینه سازی تبلیغات در گوگل یا تبلیغات کلیکی گوگل آدورد چیست و چگونه باعث میشود به سریعترین حالت به نتیجه دلخواه برسید با دیجیتالیا همراه شوید .
بهینه سازی تبلیغات در گوگل یا همان تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز یکی از بهترین نوع تبلیغات برای کسانی است که می خواهند سریع تر به بازدهی برسند و در صفحه اول گوگل دیده شوند.
با استفاده از این تبلیغات آنلاین شما می توانید مشتریان جدیدی را برای خود به دست بیاورید و همچنین کسب و کار خودتان را به صورت آنلاین پیشرفت دهید. نکته ای که در این مسئله باید به آن دقت کنید این است که در هر نوع کسب و کار و پیشرفتی (چه به صورت آنلاین و چه حضوری) اگر خواستان را جمع نکنید علاوه بر اینکه برایتان سودی ندارد، پسرفت هم می کنید.
در مورد بهینه سازی تبلیغات در گوگل هم همین موضوع کاملا صدق می کند. طبق تجربه ای که در اجرا و ساخت کمپین ها در تیم تیکو بدست آمده است، تعداد زیادی از مشتریان به دلیل عدم رعایت و نکات کلیدی و مهم در ادوردز، به زیان رسیده اند.
بهینه سازی تبلیغات در گوگل چیست و چگونه انجام می شود؟
همانطور که گفته شد تبلیغات کلیکی گوگل می تواند باعث پیشرفت در کسب و کار شما بشود. اما باید نکات مهمی را در آن رعایت کنید تا با کمترین هزینه در بالاترین نقطه بین رقبا دیده شوید.
تعیین هدف از تبلیغات در گوگل:
اولین موضوع قبل از بستن کمپین این است که هدف خود را از تبلیغات در گوگل مشخص کنید. آیا مقصود از تبلیغات در گوگل، برندینگ یا حضور برند شما در صفحه اول گوگل است؟ و یا قصد فروش بیشتر محصول خود را دارید؟ براساس مشخص کردن این نیاز کارشناسان ادوردز می توانند فرم و پیکره بندی را کاملا مشخص کنند و همچنین از ابزارهای پیشرفته برای این کار استفاده نمایند.
تحقیق و جستجو در کلمات کلیدی:
کلمات کلیدی یکی از مهم ترین بخش های بهینه سازی تبلیغات در گوگل می باشد که اگر به درستی انجام نشود، باعث می شود سایت شما در جایی از گوگل دیده شود که هیچ ارتباطی به خدمات شما ندارد و در نتیجه کلیک های شما هدر رفته و در هزینه زیان کرده اید.
زمانی در ادوردز سود می کنید که درآمد کسب شده از تبلیغات بیشتر از هزینه ای باشد که برای تبلیغات کرده اید.
شما می توانید با استفاده از دستیار آنلاین گوگل که google keyword planner نام دارد. بهترین کلمه های کلیدی را در حوزه کاری خود پیدا کنید.
چه بسا کلمه هایی بوده است که شما از آن غافل شده اید و این ابزار آن ها را به شما نشان می دهد و یا کلمه هایی را مد نظر داشته اید که دارای سرچ کم و هزینه بالا بوده است و این موضوع هم باعث هدر رفتن هزینه های شما می شود.
بررسی و شناخت مخاطبان و مشتریان:
قبل از هر چیزی باید بدانید که مشتری های شما چه کسانی هستند؟ مخاطبان شما در چه رده سنی ای به سر می برند؟ زمان سرچ کردن مخاطبان و مشتریان چه تایمی می باشد؟ و یا اینکه وسیله ای که با آن سرچ می کنند چیست؟ بعضی کسب و کار ها و مشاغل مانند خرید هاست و… طوری است که نحوه ی سرچ کردن آن بیشتر با استفاده از دسکتاپ می باشد. خب در این صورت باید میزان تبلیغ را بیشتر برای دسکتاپ در نظر گرفت. بعضی از کسب و کارها مانند خرید کفش و… توسط موبایل بیشتر سرچ می شوند بنابراین می توانید درصد نشان داده شدن در موبایل را بیشتر قرار دهید. مثلا ۶۰-۴۰
تولید بهترین محتوا و متن تبلیغاتی:
متن تبلیغاتی در واقع همان متن و شعاری است که کاربران و مخاطبان و مشتریان شما قرار است آن را ببینند. پس باید در این متن هم از کلمه ی کلیدی استفاده کنید و هم چیزهایی را به کار ببرید که ویژگی محسوب می شود و نظر دیگران را به خود جذب می کند. کلمه هایی مثل: شگفت انگیر، فوق العاده، تخفیف ویژه، اولین، بهترین و…
اما در نظر داشته باشید این کلمات و شعار ها باید به صورت حقیقی باشد. یعنی اگر این ویژگی را در سایت و خدمات خود ندارید در واقع در حال خیانت به خود هستید!!!
زیرا کاربران به این امید روی تبلیغ شما کلیک می کنند و وارد آن می شوند اما داخل سایت چیزی نمی بینند و خارج می شوند! این یعنی هزینه ی کلیکی شما هدر رفته است. پس در شعار ها مبالغه ممنوع می باشد.
همین متن ها می تواند تبلیغ شما را با کمترین هزینه در بالاترین نقطه بین رقبا نشان دهد و چه بسا برعکس، در صفحات دوم و سوم نشان داده شوید! پس قبل از اقدام به ساخت کمپین، کلمه ی کلیدی مد نظر خود را بررسی کنید و متناسب با آن متن و شعار تبلیغاتی بسازید.
در adwords شما می توانید برای هر کمپین ۳ تا ad group بسازید. پس این کار را حتما انجام دهید تا شانس خود را برای بالاتر و بیشتر نشان داده شدن، افزایش دهید. در هر ad group هم ۴ عدد متن تبلیغاتی باید ساخته شود.
استفاده از landing page مناسب:
landing page یا همان صفحه فرود یکی از مهم ترین مواردی است که در مراحل ساخت کمپین به جهت بهینه شدن آن باید رعایت کنید. به صورت کلی کاربران . مشتریان وقت کافی برای پیدا کردن هدفشان در سایت شما را ندارند و اگر آن ها را به صفحه ی مبهمی ببرید قطعا از سایت شما بیرون می روند و سایت های دیگر را تست می کنند. این موضوع برای سایت های فروشگاهی بیشتر صدق می کند. مثلا اگر سایت خرید انواع کفش ها را دارید، باید برای آن گروه های مختلف بسازید. سپس برای هر نوع کفش یک صفحه فرود مشخصی را در نظر بگیرید. به طور مثال خرید کفش اسپورت زنانه باید در صفحه ی فرود کفش زنانه و بخش اسپورت باشد.
استفاده از افزونه های گوگل ادوردز
افزونه های گوگل ادوردز، یکی از راهکارهایی است که می توانید به کمک آن ها بدون پرداخت هزینه ی بیشتر، در بین رقبا بالاتر نشان داده شوید. افزونه های گوگل ادوردز دارای تعداد زیادی می باشد اما در همه ی کمپین ها این موضوع صدق نمی کند. باید نوع تبلیغ خود را به درستی بشناسید تا بتوانید برای آن افزونه های مورد نظر را بسازید.
نکته: گاهی افزودن اکستنشن های نامرتبط با تبلیغ در گوگل ادوردز می تواند کلیک های شما را هدر دهد. بنابراین قبل از اضافه کردن اکستنشن آن را بررسی کنید.
به طور مثال افزونه ی تماس یک افزونه ی قوی می باشد که می تواند به صورت مستقیم کاربر و مخاطب را به سمت شما سوق دهد. اما شاید واقعا نیاز به این کار نباشد. مثلا سایت شما یک سایت اطلاع رسانی و خبری است. خب برای این سایت نیاز به افزونه ی تماس ندارید! اگر اضافه شود قطعا به شما ضرر می رساند.
مزیت برتری خود را برجسته کنید
قطعا همه ی شما در بین رقبای کاری خود یک ویژگی دارید که بقیه آن را ندارند. می توانید از این موضوع استفاده کنید و آن را در متن تبلیغاتی خود بولد نمایید. این کار باعث می شود که کلیک های زیادی را بدون نیاز به هزینه ی بیشتر، دریافت کنید.
تمامی تبلیغات و ad group های خود را بهینه کنید
همانطور که در بالا گفته شد می توانید تبلیغات خود را به بهترین نحو ممکن ارائه دهید. برای بهینه سازی به یک تبلیغ بسنده نکنید. یعنی چند تبلیغ را بارگزاری کنید. بعد از گذشت ۲۴ ساعت آن ها را تحلیل و بررسی کنید. این کار یکی از مهم ترین راه های بهینه سازی تبلیغات در گوگل می باشد.
_ ببینید کدام تبلیغ بیشتر کلیک خورده است؟ آن تبلیغ را بهینه کنید.
_ کدام تبلیغ هزینه ی کمتری را دربر داشته است؟
_ کدام تبلیغ نرخ تبدیل بیشتری را داشته است؟
متن تبلیغاتی خود را با کلمه های کلیدی متناسب سازید
یعنی عینا از کلمه های کلیدی در متن تبلیغاتی خود استفاده کنید تا با همان کلمه ها در صفحه اول گوگل دیده شود.
تحلیل وتطابق کلمه های کلیدی با تبلیغ
تبلیغات خود را بعد از بستن کمپین رها نکنید. این تازه اول کار می باشد!
تبلیغات را در هر لحظه چک کنید که مشکلی برای آن پیش نیاید. همچنین دقت کنید دقیقا با همان کلمه کلیدی خود سرچ شده اید و کلیک خورده اید. در غیر این صورت باید آن را اصلاح نمایید.
سایت خود را موبایل فرندلی کنید
مطمئن شوید که سایتتان سرعت لود شدن خوبی در موبایل دارد.
حذف مخاطبین غیر هدف
بررسی search terms ها
بعد از ۲۴ ساعت که تبلیغ در گوگل فعال شد، یک سری سرچ ترم ها را به شما می دهد که باید آن ها را به صورت دقیق بررسی کنید و اگر کلمه کلیدی ای در آن وجود داشت که متناسب با سایت شما نبود، آن را حذف کنید.
کلمه هایی که دارای هزینه های بسیار بالا هستند و شما قصد ندارید آن ها را به آن هزینه ی تعیین شده از طرف گوگل برسانید را از مجموعه ی کلمات کلیدی خود حذف کنید. یا اینکه می توانید نوع نمایش آن ها تغییر دهید. مثلا از حالت broad match آن را به حالت های دیگر تبدیل نمایید.
به صورت کلی گوگل ازشما تبلیغ کنندگان می خواهد تبلیغات خود را پیگیری کنید و آن ها را به حال خود رها نکنید. به این ترتیب در بین رقبا می توانید با کمترین هزینه به بالاترین نقطه برسید. پس بهینه سازی تبلیغات در گوگل را جدی بگیرید.