
بازاریابی از طریق ایمیل چیست
ایمیل مارکتینک یا بازریابی ایمیلی چیست و چگونه است با دیجیتالیا همراه شوید .
بازاریابی ایمیلی یک روش اصولی برای ایجاد وفاداری مشتریان به یک کسب و کار بوده و عاملی مهم در فروش محصولات و خدمات بهحساب میآید. شما از طریق بازاریابی ایمیلی میتوانید مشتریان و یا کاربران سایت خود را همیشه درکنار خود داشته باشید. در این مدل از بازاریابی دیجیتال شما ابتدا باید ایمیل کاربران سایت خود را دریافت کنید، سپس از طریق سرویسهای ارسال ایمیل انبوه مانند میرلایت (MailerLite) و میل چیمپ (MailChimp) برای آنها ایمیلهای هدفمند ارسال کنید.
بازاریابی ایمیلی به اصضلاح همانند شمشیر دو لبه است. اگر آن را درست و اصولی انجام دهید، مشتریان شما بیشتر و وفادارتر خواهند شد و فروش شما طبیعتا افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین از طرف دیگر در صورت ارسال ایمیلهای متوالی و بیارزش میتوانید مشتریان را از دست داده و همچنین به اعتبار برند خود لطمه وارد کنید.
چرا باید همچنان بازاریابی ایمیلی را ادامه دهیم؟
با افزایش کاربران شبکههای اجتماعی، بسیاری دیگر دوران بازاریابی ایمیلی را تمام شده خطاب میکردند و میگفتند که باtید به شبکههای اجتماعی برای بازاریابی روی بیاوریم. همچنین این مسئله وقتی در ایران پررنگتر بود زیرا کمتر کسی ایمیل خود را چک میکرد اما شاید روزانه چندین بار به حساب شبکههای اجتماعی خود سر میزند. اما یک نکته مهم وجود دارد و این است که شبکههای اجتماعی افراد تغییر میکند و هر بازه زمانی در یکی فعال هستند اما ایمیل آنها تغییر نکرده و با همان ایمیل حساب شبکه اجتماعی میسازند.
نهتنها در ایران که یک شبکه اجتماعی پس از معروف شدن فیلتر میشود، در همهجای دنیا شبکههای احتماعی در یک بازه زمانی خودشان ترند شده و حسابی کاربر جذب میکنند اما بعد از یک دوره ممکن است با اینکه کاربران حسابشان را پاک نکنند اما فعالیتشان بسیار کم خواهد شد. در دنیا امروزه فیسبوک و گوگلپلاس نمودار فعالیت کاربران درآنها منفی است اما یادمان نرود که فیسبوک بیش از یک میلیارد عضو دارد و همان نمودار منفی فعالیت کاربران از بسیاری از شبکههای اجتماعی رو به رشد، بیشتر است.
با توجه به این موارد شبکههای اجتماعی جایخود را به یک دیگر میدهند اما ایمیل افراد ثابت میماند. پس برنامهریزی بر روی بازاریابی ایمیلی بسیار با اهمیت بوده و در درازت مدت نتیجه بسیار خوبی دارد. البته هیچکس اهمیت شبکههای احتماعی را رد نمیکند و به برای آن هم یک تعریف به نام بازاریابی رسانه اجتماعی مطرح شده و باید به آن هم در برنامه دیجیتال مارکتینگ پرداخته شود اما نباید جای بازاریابی ایمیلی را بگیرد.
تفاوت بازاریابی ایمیلی با ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه
یک شباهت اشتباه ممکن است بهکل کسب و کار یک کسی را متلاشی کند و آن اشتباه گرفتن بازاریابی ایمیلی با ارسال ایمیل تبلیغاتی است. متاسفانه فعالین این حوضه در تبلیغات خود نام ایمیل مارکتینگ را استفاده کرده و این باعث میشود عدهای گول آنها را بخورند. در دنیا به ارسال ایمیل تبلیغاتی انبوه، اسپم کردن (Spamming) میگویند. این ایمیلهای تبلیغاتی که بیهدف به کسانی رضایتی از ارسال ایمیل شما نداشتهاند، در پوشه اسپم ارسال شده و حتی کسانی که آنها را باز هم بکنند، هیچ اعتباری برایشان قائل نیستند و کاملا میتواند اعتبار برند شما را نزد آن شخص خراب کند.
برنامه ریزی شروع ایمیل مارکتینگ
اولین قدم برای پیاده کردن برنامه بازاریابی ایمیلی برنامه ریزی است. تعیین استراتژی دیجیتال برای هر یک از شاخههای دیجیتال مارکتینگ ضروری بوده و در مدل هم باید برای خود مشخص کنید که برای چه میخواهید بازاریابی ایمیل خود را آغاز کنید؟ محصولی دارید و قصد دارید آنها را به فروش برسانید یا یک سایت خبری هستید و میخواهید از این طریق برند سازی کنید.
تعیین اهداف در بازاریابی ایمیلی بسیار مهم بوده و عامل تاثیرگذار در موفقیت یا شکست شما خواهد بود. اگر صرفا قصد دارید برای کسب و کار اینترنتی خود بازاریابی ایمیلی انجام دهید، از همان ابتدا اشتباه کرده و فقط وقت خود را تلف میکنید.
همچنین ریختن یک برنامه جدول زمانی بسیار موئر است، زیرا بازاریابی ایمیلی باید تداوم داشته باشد و نباید کاربرانتان را بعد از یک فروش رها کنید. برنامه زمانی داشته باشید که در این زمان چه چیزی برای کاربران ارسال کنیم. مطالب برتر هفته، پیشنهادهای ویژه برای مطالعه، کد تخفیف برای محصولات، معرفی و پیشفروش محصول و… نمونههایی از پیشنهاد برای ارسال ایمیل به کاربران است.
نحوه دریافت ایمیل از کاربران
یکی از مراحل مهم در بازاریابی ایمیلی نحوه دریافت ایمیل کاربران است، زیرا اگر ایمیلشان را در اختیار شما قرار ندهند اصلا نمیتوانید بازاریابی ایمیلی داشته باشید. پس باید بتوانید با راه و روشهایی از کاربران دعوت کنید که ایمیلشان را به شما بدهند. وقتی از کاربر یک کاری بخواهید که انجام دهد در اصل شما یک «فراخوان عمل» یا Call to Action تعریف میکنید. برای استفاده از تکنیک فراخوان عمل میتوانید از دو حالت استفاده کنید. حالت اول استفاده از «صفحههای عادی سایت» و حالت دوم استفاده از «صفحه فرود» است.
دریافت ایمیل از صفحههای عادی سایت
خبرنامه سایت
سایتهای خبری و یا مجلات آموزشی آنلاین میتوانند یک فرم خبرنامه در سایت گذاشته و از کاربران بخواهند برای دریافت بهترین خبرهای هفته و یا مطالب برتر هفته، ایمیل خود را وارد کنید. این مورد برای شروع مناسب نبوده و شاید شما در ابتدا محتوا کافی و یا با کیفیتی نداشته باشید که کاربر بخواهد برایش آنها را ارسال کنید. اما نا امید نشوید و از همان ابتدا این مورد را فعال کنید و کمکم ایمیل کاربرانتان را بدست آورید. وقتی سایت شما مطرح شد و بازدید آن به واسطه فعالیت شما بالا رفت، تعداد ایمیلها بیشتر هم خواهد شد.
راهنما و مشاوره
یکی دیگر از روشهای دریافت ایمیل مناسب سرویسهای خدماتی بوده و آنها میتوانند از این طریق ایمیل کاربران را جذب و سپس آنها را مشتری کنند. اگر کسب و کار شما خدماتی بوده یعنی یک سرویس مانند هاست و دامنه را ارائه میدهید، میتوانید از کاربران بخواهید که برای راهنمایی و مشاوره ایمیل خود را وارد کنند. از این طریق پس از وارد کردن ایمیل میتوانید یک پیام حاوی راهنمایی های کلی بفرستید و آنها را راهنمایی کنید. وقتی ایمیل را بدست آوردید در ادامه میتوانید با پیشنهادهای هوشمندانه آن کاربر را تبدیل به خریدار و مشتری خود کنید.
ثبتنام در سایت
دریافت ایمیل در هنگام ثبتنام یکی از سادهترین روشهای دریافت ایمیل است اما توجه داشته باشید به هیچوجه موئر ترین روش نیست. اگر از فرمسازهای حرفهای در سایت استفاده میکنید، حتما یک گزینه برای فعال کردن یا غیر فعال کردن ارسال ایمیل بگذارید و تا کاربر انتخاب کند که میخواهد ایمیل از شما دریافت کند یا فقط برای نامنویسی قصد دارد ایمیلش را وارد کند. اگر این عمل را انجام ندهید ممکن است در صورت عدم رضایت ایمیل شما در پوشه اسپم قرار داده و یا لغو عضویت (Unsubscribes) کند.
دریافت ایمیل از صفحات فرود (Landing Pages)
کد تخفیف
مرسومترین روش دریافت ایمیل و برنامه بازاریابی ایمیلی ، فروشگاههای اینترنتی وابسته به کد تخفیف است. بسیاری از فروشگاههای اینترنت برای جذب مشتری از آنها میخواهند ایمیلشان را وارد کنند تا به آنها کد تخفیف ارسال شود. کد تخفیفها معمولا برای اولین خرید داده میشود اما باز هم میتوانید در مناسبتهای مختلف کد تخفیف در سایت قرار دهید و بگویید که ایمیل خود را وارد کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. کد تخفیف برای اولین خرید میتواند کاربرا را به برند و محصولات شما علاقهمند کرده و بسیار موئر است.
هدیه رایگان
شما میتوانید با ساخت یک صفحه فرود یک هدیه به صورت رایگان به کاربرانتان بدهید. این هدیهها معمولا فایلهای دانلودی بوده که به ایمیل افراد ارسال میشود. شما میتوانید یک کتاب الکترونیک مرتبط با حوضه کاریتان را برای مثال تهیه و ترجمه کنید و یا خودتان یک کتاب بنویسید و آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. کاربران اینترنت از این دست محصولات رایگان استقبال میکنند. در صفحه فرود باید فیلدی برای آدرس ایمیل ایجاد کنید، سپس لینک دانلود را برایشان ایمیل کنید.
انواع روشهای ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی صرفا برای فروش نیست و شما میتوانید برای کارهای مختلفی از آن در سایت و کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنید.
وفاداری کاربر به سایت
مدلهای مانند خبرنامه و یا مشاوره و راهنمایی، روشهایی در بازاریابی ایمیلی هستند که به منظور ایجاد وافاداری و رضایت کاربر ایجاد میشود. در این موارد شما باید با ارسال ایمیلهای منظم کاربر را به سایت علاقهمند کرده تا بهتر همراه شما باشد. البته توجه داشته باشید که در بازاریابی ایمیلی شما باید بتوانید تراکنش مالی ایجاد کنید اما این روش هم جز مباحث ایمیل مارکتینگ بوده و میتوانید به همراه روش بعد که برندسازی است در نهایت برای شما سود مالی نیز بههمراه داشته باشد.
برند سازی
روش دوم که از طریق راههای قبلی نیز قابل انجام است، بحث برند سازی (Branding) است. برای مثال اگر در یک صفحه از سایت خود که برای مثال نمایندگی لوازم بهداشتی هستید، فیلد ارسال ایمیل را برای مشاوره گذاشتهاید باید از طریق ایمیلها خدمات و محصولات خود را به همراه ویژگیهای برند، ارسال کنید. تمامی روشهای مطرح شده میتوانند به صورت تکی و یا در راستای یک دیگر باشند. به همین منظور وقتی برند سازی در حال انجام بود میتوانید کمی تبلیغ را نیز چاشنی کار کنید.
تبلیغات
در ادامه روش قبل، میتوانید مرحله به مرحله سری محصولات خود را معرفی کنید. این مدل از تبلیغات کاملا با آن ارسال ایمیل انبوه تفاوت دارد، بلکه شما به کاربری که به موضوع شما علاقهمند بوده دارید محصولات خود را معرفی میکنید. نکته مهم اینجاست که نباید به قصد فروش آنها تبلیغ کنید و قیمت بدهید. معرفی به همراه لینک که بتوانند مشخصات کامل را در سایت مشاهده کنند.
فروش
روش پایانی در بازاریابی ایمیلی ، حالتی است که شما قصد دارید به صورت مستقیم یک محصول را به فروش برسانید. در این مدل از بازاریابی باید هوشمندانه عمل کنید و همینطور بیبرنامه محصولات را در لیست ایمیل وارد نکنید. اول اینکه محصولات مهم و پیشنهادی شما باید ایمیل شوند و دوم هم اینکه درست زمان عرضه اینکار را انجام دهید. برای بازدهی بهتر نیز میتوانید در روز عرضه و یا هفته ابتدایی عرضه با تخفیف این محصول را عرضه کنید. از همین رو انتشار محصولات در مناسبتهای خاص میتواند بهانه خوبی برای ترغیب کاربر برای خرید با کد تخفیف ویژه شما باشد.