
چک لیست راه اندازی استارتاپ
برای راه اندازی یک استارتاپ از کجا شروع کنید چه کارهایی را انجام دهید در این مطلب از دیجیتالیل به طور مختصر چک لیست راه اندازی استارتاپ را آماده کرده ایم .
چطور بهترین ایده استارت آپ را پیدا کنیم
تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید
با یک ایده کسب و کار همراه باشید که به نقاط قوت خود برسد
تعریف کنید که چه موفقیتی برای شما مناسب است
تحقیق کنید: امروزه کسب و کارهای محبوب چیست؟
ایده کسب و کار خود را آزمایش کنید و تحقیقات بازار را انجام دهید
۱. ایدهپردازی
مفهوم استارت آپ از یک ایده شروع میشود، این ایده ممکن است خلاقانه و جدید بوده و یا ممکن است برگرفته از یک کسبوکار خارجی یا داخلی باشد. به عنوان مثال، قرار نیست که همیشه یک کسبوکار جدید برمبنای یک اختراع جان بگیرد، شاید یک فرد خلاق بتواند با تغییر کوچکی در یک فلاسک چای، توجه مشتریان را به آن جلب کرده و آن را به عنوان محصول بفروشد. پس همیشه قرار نیست ایده راهاندازی استارتاپ پیچیده و سنگین باشد یا هزینه زیادی برای سرمایه گذاری لازم داشته باشد.
۲. تحقیق و بررسی
به احتمال زیاد شما قبلا یک ایده کسب و کار را شناسایی کرده اید، بنابراین اکنون زمان آن است که در واقعیت آن را بررسی کنید. آیا ایده شما توانایی موفقیت دارد؟ قبل از اینکه بیشتر از این پیش بروید، باید از طریق فرآیند اعتبارسنجی، ایده کسب و کار خود را اجرا کنید. بهترین نقطه برای شروع تحقیق این است که از افراد خانواده و آشنایان خود بخواهید که در مورد ایده ای که برای راهاندازی استارتاپ خود دارید نظر دهند و اگر ایرادی در این مسیر وجود دارد، به شما متذکر شوند.
۳. نمونهی ساده محصول را روی کاغذ تهیه کنید
هنگامیکه از ایدهی خود مطمئن شدید، در این مرحله از راهاندازی استارتاپ بسیار مهم است که سرویس موردنظرتان را به صورت دستی و به سادهترین شکل ممکن ارائه دهید.
این فرآیند ممکن است در ابتدای مسیر ناکارآمد و تلف کردن وقت به نظر برسد، اما به شما در طراحی مسیر حرکت کاربران و چرخه عمر محصول کمک خواهد کرد.
اگر قصد دارید برای راهاندازی استارتاپ از یک سرمایه گذار یا موسسه مالی حمایت مالی بگیرید ، یک طرح کسب و کار سنتی ضروری است. این نوع طرح کسب و کار به طور کلی طولانی و کامل است و مجموعه ای از بخش هایی دارد که سرمایه گذاران و بانک ها در هنگام تایید ایده شما به دنبال آن ها هستند.
۴. انتخاب نام تجاری استارتاپ
نام کسب و کار شما تقریبا در همه جنبه های کسب و کار شما تاثیر گذار است، بنابراین باید در هنگام راهاندازی استارتاپ یک اسم خوب انتخاب کنید. در انتخاب گزینه های خود برای نام کسب و کارتان، اطمینان حاصل کنید که به تمام پیامدهای بالقوه فکر کرده اید.
۵. تیم خود را آماده کنید
اگر تصمیم دارید کارکنان خود را استخدام کنید، اکنون زمان انجام این کار است. اطمینان حاصل کنید که برای پر کردن مشاغل توسط افراد مناسب زمان کافی داشته و مسئولیت های شغلی که در هر موقعیت قرار دارند، را در نظر بگیرید. اما اگر می خواهید کارکنان را استخدام نکرده و به جای آن، کار را برون سپاری و از پیمانکاران مستقل استفاده کنید، اکنون زمان کار با یک وکیل یا نماینده رسیده تا کارهای مربوط به جستجو و قراردادهای شما را انجام دهد.
۶. تهیه نمونه اولیه
پروتوتایپ یا نمونهی اولیه سادهترین مدل عملکردی محصول شما است که تمام فعالیتهای اساسی که محصول اصلی باید شامل شود، را داراست. در این مرحله باید از توسعهدهندگان، مهندسان و طراحان برای ساخت نمونهی اولیه کمک بگیرید تا برای شما پروتوتایپی طراحی کنند که در آینده قابل توسعه باشد.
نمونهسازی یا پروتوتایپ اغلب مابین سه تا نه ماه طول میکشد که زمان دقیق آن بستگی به پیچیدگی یا سادگی محصول شما دارد.
تهیه این فرم نظرسنجی تا حدود زیادی سلیقهای است و تحت تأثیر نوع محصول و خدمات آن ممکن است تغییر کند. ولی همیشه سعی کنید که از جامعه هدف خود پیشنهادهای مختلفی دریافت کنید و از آنها بخواهید که خیلی سریع و بدون رودربایستی در مورد محصول شما نظر دهند. این نظرها در گامهای بعدی به شما کمک خواهند کرد و یکی از اصلیترین عوامل موفقیت استارت آپ ها به شمار میروند.
۷. دریافت مجوزهای مربوطه
بخواهید یا نخواهید، کاغذ بازی بخشی از روند راه اندازی یک استارت آپ و یا کسب کار است. انواع مختلف مجوزهای کسب و کار های کوچک وجود دارد که شما باید بسته به نوع استارت آپی که می خواهید شروع کنید و جایی که در آن قرار دارید، در خواست مجوزهای لازم را می دهید. برای این کار باید تحقیق کنید چه مجوزهایی در طول فرآیند راه اندازی استارت آپ شما اعمال می شود.
۸. عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار
در گام دوم پیشنهاد دادیم که ایده خود را به افراد نزدیک و خانواده خود نشان دهید و نظر آنها را بپرسید. اما در این مرحله، با توجه به این که ایده خود را ثبت کردهاید و میتوانید ادعای مالکیت داشته باشید، میتوانید جامعه هدف خود را توسعه دهید. چند مورد یا نمونه اولیه را تولید کنید (در مورد محصولات فیزیکی بهتر است ۱۰۰ نمونه باشد)، و آنها را در اختیار جامعه هدف خود قرار دهید و همزمان با آن، یک فرم نظرسنجی نیز در اختیار آنها قرار دهید. از این افراد بخواهید که از محصول مورد نظر استفاده کنند و در مورد شرایط مختلف آن نظر دهند.
۹. رتقا استارت آپ
هنگامی که کسب و کار شما در حال اجرا است، باید شروع به جذب مشتریان و مصرف کنندگان کنید. شما می بایست با نوشتن یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) و ایجاد یک طرح بازاریابی بر اساس اصول اولیه شروع کنید. سپس، ایده های بازاریابی استارت آپ های مشابه خود را شناسایی کرده تا بتوانید تصمیم بگیرید که چگونه می توانید کسب و کار خود را به طور موثرتر ترویج و تبلیغ کنید.
۱۰. تنظیم اهداف کسب و کار
بعد از اینکه تمامی مراحل گفته شده را انجام دادید و محصولی را به بازار ارائه دادید که مشتریان واقعا آن را میخواهند، میتوانید برای رشد آماده شوید. رشد با تنظیم اهداف تجاری بلندپروازانه آغاز میشود.
نه تنها برای کسب وکارتان، بلکه هر یک از اعضای تیم نیز میبایست هدفهای خود را براساس اهداف آن کسب وکار تعیین کند.