ایده های استارتاپی خارجی

0

کافی است نگاهی به لیست استارتاپ های برتر سال بیاندازیم تا متوجه شویم هیچ کمبودی در زمینه افرادی که ایده‌ های برجسته دارند و شوق دنبال کردن آن‌ها را نیز دارند وجود ندارد. در این مغاله از دیجیتالیا به طور مختر به ایده های استارتاپی پرداخت شده .

استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند.

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

ایده استارتاپی خوب، ایده ای است که بشود بر اساس آن مدل کسب و کار ساخت.

مدل کسب و کار یعنی اینکه دقیقاً معلوم باشد هزینه های راه اندازی و نگهداری از کجا تأمین میشود و درآمدهای احتمالی از کجا و به چه شکل به دست می آیند. اگر معلوم نباشد درآمد از کجا به دست خواهد آمد، از ابتدا ایده را شکست خورده بدانید! هیچوقت به امید این نباشید که حالا اول محصول را آماده کنیم و صبر کنیم تا کاربران زیادی کسب کند، بعد به مدل درآمدی آن فکر می کنیم یا حتا شاید شرکت بزرگی پیدا شد که استارتاپ ما را خرید! سالانه هزاران استارتاپ در نقاط مختلف دنیا به راه می افتند که شاید حتا یک درصد آنها هم شکار شرکت های بزرگ نخواهند شد! البته این به معنی این نیست که نمی توان به تعداد کاربر به عنوان یک فاکتور درآمدی نگاه نکرد. برعکس ممکن است بزرگترین عامل موفقیت یک استارتاپ تعداد کاربران آن باشد ولی حتا در صورتی که استارتاپ شما قرار است محصولی رایگان هم ارائه بدهد، باز باید مدل درآمد مشخصی داشته باشد. به برنامه فوق العاده موفق «دیوار» نگاه کنید. این برنامه تا زمانی که به یک میلیون کاربر نرسیده بود، کلیه خدماتش رایگان بود ولی حالا آرام آرام دارد خدمات پولی را راه اندازی می کند. به جرأت می توانم بگویم «دیوار» برای این حجم کاربر و کسب درآمد از آنها، از همان ابتدا برنامه داشته است.

یک ویژگی مهم دیگر مدل کسب و کار، تکرار پذیر بودن آن است. تکرار پذیر بودن یک مدل کسب و کار یعنی بتوان آن را بارها و بارها تکرار کرد و درآمد کسب کرد. فرض کنید ایده ای به ذهن شما می رسد، آن را می سازید و یک مشتری هم برای آن پیدا می کنید. حالا آیا می توانید محصول را به دیگری هم بفروشید یا همان یک مشتری، اولین و آخرین مشتری است؟ اگر این طور است شما یک «پروژه» دارید نه یک «استارتاپ».

اگر ما راه اندازی استارت آپ را به عنوان شروع یک کسب‌و‌کار جدید در نظر بگیریم، جنبه روانی این موضوع بیشتر از این مسئله نشأت می‌گیرد که همه انسان‌ها به دنبال چالش‌های جدید و در حقیقت دیده شدن هستند. وقتی که شخصی اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب در سطح جامعه می‌کند، تعداد کسانی که این محصول را انتخاب می‌کنند و به عنوان انتخاب اول خود در نظر می‌گیرند، تعیین کننده میزان موفقیت استارت آپ است. بنابراین وقتی که شخصی بر روی یک کار جدید ریسک می‌کند و در تصور خود به این نتیجه می‌رسد که محصول مورد نظر باعث دیده شدن و حتی برند شدن آن می‌شود، سعی می‌کند که به شکل‌های مختلفی این کار را مطرح کند.

با این تفاسیر، مفاهیمی مانند:

  •  تازه بودن،
  • دیده شدن،
  • امتیازات دولتی برای استارت آپ ها،
  • منحصر به فرد بودن،
  •  جنبه‌های روانی،
  •  و تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد،

 اصلی‌ترین دلایلی هستند که بیشتر افراد به راه اندازی یک کسب‌و‌کار جدید و استارت آپ متمایلند.

در ادامه شما را با چند استارتاب موفق آشنا میکنیم :

استارتاپ Dana Cita در جاکارتا اندونزی واقع شده است و در زمینه آماده کردن وام برای دانشجویان اندونزیایی فعالیت می‌کند. این استارتاپ که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شده است یکی از اولین پلتفرم‌های وام دانشجویی در جنوب شرق آسیا است و تا مارچ ۲۰۱۸ توانسته ۱۴۴ هزار دلار وام بدهد.

Doorport

این استارتاپ می‌تواند تلفن هوشمند شما را به یک کلید برای ورود به ساختمان تبدیل کند. محصول پرچم‌دار این شرکت که Arrive نام دارد همچنین کدهایی برای دسترسی به بسته‌ها و دیدن ویدیو فراهم می‌کند که اجازه می‌دهد در لحظه و به صورت زنده با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. این استارتاپ که در نیویورک واقع شده است در حال جمع‌آوری نظرات است تا بتواند روی محصول خود کار کند.

Doppler

بسیاری اوقات حفظ کردن طولانی مدت چند کلمه عبور سخت است. برای آسان کردن این کار برای توسعه‌دهندگان که معمولا با رمز عبورهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و این رمزها برایشان اهمیت زیادی دارد، Doppler برنامه خوبی دارد. این استارتاپ ادعا می‌کند که نرم‌افزارش می‌تواند به تیم‌های توسعه دهنده کمک کند و با ذخیره کردن رمزهای عبور برای آن‌ها، تا ۸ ساعت زمان صرفه‌جویی کند.

Fintual

استارتاپ Fintual که در سانتیاگو شیلی واقع شده است، در این تابستان موفق شد با شرکت در برنامه شتابدهی Y Combinator در سان‌فرانسیسکو سرعت حرکت خود را افزایش دهد. این شتاب دهنده در سال‌های اخیر سرمایه مورد نیاز Dropbox و Airbnb را فراهم کرده است. این استارتاپ که در سال ۲۰۱۶ افتتاح شده است با اتوماتیک کردن فرآیند سرمایه گذاری، به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند با مقدار کم سرمایه گذاری انجام دهند. می‌توان گفت Fintual نسخه آمریکای لاتین شرکت‌های Betterment و Wealthfront است. مسئولان این شرکت هم ادعا کرده‌اند از همین شرکت‌ها الهام گرفته‌‌اند.

Flux Biosciences

به نظر می‌رسد موسس استارتاپ Theranos که در زمینه تست خون فعالیت می‌کند همچنان روی این صنعت تمرکز دارد. این بار نیز استارتاپ این شخص روی تست‌های سلامتی تمرکز دارد. این استارتاپ که در سال ۲۰۱۷ و در پالو آلتو کانادا راه‌اندازی شده است تکنولوژی‌ای ارائه می‌دهد (البته این تکنولوژی همچنان در حال توسعه است) که با استفاده از بزاق دهن، اوره و خون، نشان‌گرهای زیستی وابسطه به استرس، تمرین، باروری و رژیم را بررسی می‌کند. این تکنولوژی در مرحله بعد این اندازه‌گیری‌ها را با اطلاعاتی که درباره خواب و فعالیت با استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی (مثل ساعت هوشمند) جمع‌آوری کرده است ترکیب می‌کند. در حقیقت با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید درک بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

Frubana

چه اتفاقی می‌افتد اگر رستوران‌ها بتوانند مواد مورد نیاز خود را مستقیم از کشاورز تهیه کنند؟ آن هم با استفاده از یک اپلیکیشن! امروزه با کمک این استارتاپ آن‌ها می‌توانند چنین کاری بکنند. این استارتاپ کلمبیایی که یک پلتفرم B2B آنلاین است امکان تهیه مواد اولیه از کشاورز را برای رستوران‌ها فراهم می‌کند. هدف Frubana این است که مواد اولیه با کیفیت، قابل پیش‌بینی و تازه را برای رستوران‌دار فراهم کند. به علاوه این کار میزان فروش کشاورز را نیز بالا می‌برد.

Goodr

هدف این استارتاپ ساده است: بهبود دسترسی به غذا و جلوگیری از هدر رفتن آن. این پلتفرم یک ساله که برای مدیریت غذا است قابلیت اهدا کردن غذای اضافی به خیریه‌ها را فراهم می‌کند. سرویس این استارتاپ برای مراکزی که سودمحور نیستند رایگان است ولی کسب و کارهایی که می‌خواهند از غذای اضافی خود خلاص شوند باید هزینه جمع‌آوری آن را پرداخت کنند. سازمان‌هایی که با این استارتاپ همکاری کنند سودهایی در زمینه مالیات خود کسب می‌کنند.

Groww

این استارتاپ در بنگالورو هند واقع شده است و کاربران را قادر می‌سازد تا به طور رایگان به سرمایه گذاری های مشترک دسترسی داشته باشند. این پلتفرم همچنین بخشی برای کاربران ایجاد کرده است که بتوانند وضعیت اقتصادی خود را بهتر درک و بررسی کنند. Groww در حال حاضر بر روی به دست آوردن مشتری کار می‌کند و در آینده بر روی جذب سرمایه برای ادامه مسیر تمرکز خواهد کرد.

HappyEMI

این استارتاپ در زمینه اجاره لباس، وسایل برقی و وسایل خانگی فعالیت می‌کند. HappyEMI به ازای هر خرید ۲ درصد دریافت می‌کند. این استارتاپ اخیرا ۱.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

Hex Labs

این استارتاپ که هنوز یک سال کامل ندارد ادعا می‌کند با توسعه نوعی لوله پلیمر نانو می‌تواند کاری کند تا رایانه‌های کوانتومی در دمای اتاق کار کنند. رایانه‌های کوانتومی که بسیار موثرتر و کارآمدتر از رایانه‌های سنتی هستند سرعت بسیار بیشتری دارند چرا که نیازی نیست در ابتدا اطلاعات را به صفر و یک تبدیل کنند و معمولا در دمایی نزدیک به صفر کار می‌کنند. با استفاده از محصولی که این شرکت ارائه می‌دهد، هزینه خنک کردن این رایانه‌ها پایین می‌آید. به همین دلیل این رایانه‌ها بیشتر در دسترس قرار خواهند گرفت.

Higia

این استارتاپ مکزیکی قصد دارد تا با نوعی سینه‌بند، سرطان سینه را در مراحل اولیه تشخیص دهد. Higia که استارتاپی دو ساله است دستگاهی به نام EVA ارائه می‌دهد که زیر سینه‌بند قرار می‌گیرد و با استفاده تغییرات دمایی که معمولا تومورها به همراه دارند، سرطان را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد. در حال حاضر این محصول برای فروش نیست و حتی قیمت هم ندارد ولی Higia درخواست‌های پیش‌خرید را می‌پذیرد.

Khonvo

این استارتاپ که در سان‌فرانسیسکو واقع شده است یک موتور تأمین پرسنل است که تمرکز خود را روی پیدا کردن افراد با استعداد در صنایع جدید مثل هوش مصنوعی و بلاک چین گذاشته است. سیستم استارتاپ Khonvo تلاش می‌کند تا افراد را هم از لحاظ تکنیکی و هم از لحاظ شخصی بررسی کند؛ ارتباط و تعامل شخصی زیاد به علاوه جستجو در بین رزومه‌های مختلف و پروفایل‌های لینکدین جزو روش‌های جستجو برای افراد است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات