شاخه های دیجیتال مارکتینگ

0

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)، موضوعی‌ست که در چند سال اخیر و به خصوص با گسترش دسترسی مردم به اینترنت و گجت‌های دیجیتال، روز به روز رونق بیشتر پیدا می‌کند و اهمیت حضور موفق و موثر را در این دنیای مجازی به رخ همه‌ی کسب و کارها می‌کشد با دیجیتالیا همراه باشید .

دیجیتال مارکتینگ چیست

به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و…) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.

اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.

تعریف بازاریابی دیجیتال

سایت HubSpot که از سایت‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب می‌شود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت :

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت های بازاریابی هست که از اینترنت یا دستگاه های الکترونی استفاده میکنند.در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از کانال های دیجیتالی مثل موتور های جستجو ،رسانه های اجتماعی،ایمیل و . . . در وبسایت خود برای مشتری های فعلی و جذب مشتری جدید استفاده میشود .

جالبه بدونین با اینکه اینترنتی در حال حاضر هم وجود دارد باز هم تعداد افرادی که هر روز وارد اینترنت میشوند زیاد میشود !! طبق تحقیقات استفاده از اینترنت در بزرگسالان تنها در ۳ سال گذشته ۵ درصئ افزایش یافته و چیزی داریم کم کم مشاهده میکنیم نحوه ی خرید کردن مردم نسبتا تغییر کرده هست .
بازاریابی برای مخاطبان شما باید در جای مناسب و در زمان مناسب انجام شود و به این معنیست شما باید در جایی باشین که مشتریان شما در حال حاضر هستند : یعنی اینترنت

بارها با دوستانی برخورد کرده‌ام که بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) را با بازاریابی اینترنتی یا همان بازاریابی آنلاین یکسان می‌دانند!
ولی این دو تا با همدیگر تفاوت دارند!

بازاریابی دیجیتال: بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانه‌های دیجیتال است.
بازاریابی اینترنتی: بازاریابی با استفاده از ابزارها و رسانه‌های اینترنتی یا همان آنلاین است.

سرفصل‌های دیجیتال مارکتینگ کاملا با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ متفاوت است، به طور مثال توصیه می‌شود که یک دیجیتال مارکتر با ابزار فتوشاپ و یک ابزار ادیت ویدئو آشنایی داشته باشد اما اینگونه نرم افزارها به هیچ وجه به طور مستقیم زیر مجموعه‌ی دیجیتال مارکتینگ نبوده اند.

بعضی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال را نام می‌بریم:

  • سئو (SEO)
  • بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • بازاریابی شبکه‌های (رسانه‌های) اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • تبلیغات نمایشی یا بنری (Display Advertising)
  • کتاب‌های الکترونیکی (E-Books)
  • بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  • بازاریابی بازی‌های رایانه‌ای (Video games Marketing)
  • بازاریابی از طریق SMS و MMS (به سردمداری ایرانسل در ایران!!)
  • بیلبوردهای الکترونیکی (Electronic Bilboards)
  • و…

تقریبا تمام موارد بالا جزو زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گرفتند، اما بسیاری از مباحث دیگر به طور کامل زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ نیستند ولی می‌توان آن‌ها را در خیلی از قسمت‌ها با دیجیتال مارکتینگ همپوشانی داد. مواردی مثل:

  • برندینگ
  • طراحی تجربه کاربری
  • طراحی رابط کاربری
  • ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغ نویسی
  • استراتژی کسب و کار
  • و…

همانطور که می‌دانید موارد گفته شده حتی قبل شاید قبل از ظهور اینترنت هم بودند، اما بعد از همه گیر شدن اینترنت و تحولات اخیر بسیار دستخوش تغییر شده اند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + یک =