مجموعه سایت های ما
جایی برای یادگیری بیشتر

بیزینس پلن چیست ؟

0

بیزینس پلن چیست و چرا باید آن را برای کسب و کار و استارتاپ خود به کار ببریم؟ در این مقاله از دیجیتالیا قصد داریم تا شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

در پاسخ به سوال بیزینس پلن چیست باید گفت که بیزینس‌پلن سندی است که در آن شرح یک تجارت، محصولات یا خدمات آن، نحوه کسب درآمد، رهبری و نیروی انسانی، تأمین اعتبار آن، مدل عملکرد آن و بسیاری دیگر از جزئیات ضروری برای موفقیت درج می‌شود

یک بیزینس پلن آماده در ساده‌ترین شکل، به‌ عنوان یک راهنما و یک نقشه راه برای کسب‌ و کار شما است که اهداف و جزئیات نحوه برنامه‌ریزی شما را برای دسترسی به اهدافتان مشخص می‌کند. ایده کسب و کار شما باید منسجم بوده و نباید تبدیل به یک سند طولانی و رسمی شود، فقط باید همانند مقاله‌ای باشد که موارد مهم کسب و کار خود را در آن نوشته باشید .

پیشنهاد بعدی

طرحی آماده و تجاری

بیزینس پلن که به آن طرح کسب و کار و طرح تجاری نیز گفته می شود، یک نوشته ی رسمی است که اهداف کسب و کار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامه هایی که برای رسیدن به این اهداف دنبال می شوند را ارائه می کند. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی درباره پیشینه سازمان و تیم اجرایی طرح باشد. بیزینس پلن سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی شما را مشخص می کند. این سند باید ضمن توضیح موقعیت فعلی کسب و کار، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.

حال که به خوبی می دانید یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست و چرا شما برای شروع و رشد کسب و کارتان به آن نیاز دارید، وقت آن رسیده است تا فرآیند نوشتن و تکمیل یک طرح کسب و کار را تجربه کنید .

بررسی کنید که کدام بخش‌ از بازار (محلی و/یا جهانی) به دنبال استفاده از محصول یا خدمت شما خواهند بود. برای پیدا کردن جواب این سؤال حدس و گمان کافی نیست و باید تحقیقاتی صحیح و هوشمندانه انجام بدهید. باید اطلاعات موجودِ به دست آمده از مشاهدات و تحقیقات دیگران را تحلیل کنید و آن را در کنار اطلاعاتی قرار بدهید که حاصل مشاهدات و روش‌های جست‌وجو‌ی خودتان هستند . 

در تحقیقات خود موارد زیر را بررسی کنید:

  • آیا بازار مناسبی برای این محصول یا خدمت وجود دارد؟
  • مشتریان بالقوه‌ی شما در چه محدوده‌ی سنی‌ای قرار دارند؟
  • آیا محصول یا خدمت شما برای گروه اقتصادی یا قومیِ خاصی جذاب است؟
  • آیا فقط افراد متموّل می‌توانند از پس پرداخت هزینه‌ی محصول‌تان بربیایند؟
  • آیا مشتری ایده‌آل شما در منطقه یا محله‌های خاصی زندگی می‌کند؟

بخش های اصلی یک بیزینس پلن استاندارد

۱- خلاصه اجرائی (Executive summary)

خلاصه اجرایی در واقع شرکت شما را معرفی می کند، آنچه شما در کسب و کارتان انجام می دهید را توضیح می دهد. این بخش به صورت ساختاری، فصل اول بیزینس پلن شماست.

از آنجایی که این اولین بخشی است که سرمایه گذار با آن مواجه می شود، توصیه من به شما این است که این بخش را بعد از اتمام بیزنس پلن بنویسید. چرا که وقتی شما تا انتهای بیزینس پلن را تکمیل می کنید یک دید کلی و مناسب برای نوشتن خلاصه ای از کسب و کارتان کسب می کنید پس می توانید در آخر به این بخش بازگردید آن را به بهترین شکل ممکن تکمیل کنید.

خلاصه اجرایی می تواند به عنوان یک سند مستقل عمل کند. سندی که کاملا کسب و کار شما را توصیف می کند. همچنین برخی از سرمایه گذاران برای ارزیابی یک کسب و کار فقط بخش خلاصه اجرایی را مطالعه می کنند. اگر چیزهایی که در این بخش نوشته شده است برای آنها جذاب به نظر برسد از شما می خواهند تا برنامه ای کامل تر را برای آنها ارائه و پرزنت کنید.

۲- فرصت (Opportunity)

بخش فرصت در بیزینس پلن شما جایی است که باید از عنصر اصلی و حیاتی کسب و کارتان صحبت کنید. در این بخش به طور دقیق باید مشکلی را که شناسایی کرده اید و راه حلی که برای آن یافته اید را توضیح دهید و همچنین بیان کنید که محصول/خدمت شما با توجه به حضور رقبا چرا مناسب برای بازار است و چرا مشتریان از محصول/خدمت شما به جای رقبا باید استفاده کنند.

شخصی که در حال مطالعه طرح کسب و کار شماست، قبلا در بخش خلاصه اجرایی با کسب و کار شما آشنا شده است اما باز هم این بخش یعنی بخش فرصت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که در بخش های بعدی خلاصه اجرایی شما وارد جزییات می شوید و به سوالات احتمالی که پاسخی برای آنها در بخش خلاصه اجرایی موجود نبود، پاسخ می دهید .

۳- اجرا (Execution)

اکنون که فرصت خود را توصیف کرده اید، زمان آن فرا رسیده تا توضیح دهید که چطور در واقعیت می خواهید کسب و کار خود را اجرا و پیاده سازی کنید. باید در این بخش درباره برنامه های بازاریابی و فروش، عملیات، اندازه گیری میزان موفقیت، فعالیت های لازم برای رسیدن به موفقیت و… صحبت کنید

۴- تیم و شرکت (Team and company)

در این فصل، باید ساختار شرکت و اعضای تیم اصلی را معرفی کنید. این جزئیات برای سرمایه گذاران بسیار مهم است زیرا آنها می خواهند بدانند که چه کسانی در راس این شرکت قرار دارند و آیا آنها توانایی به موفقیت رساندن این کسب و کار را دارند یا خیر.

یک ادعای قدیمی وجود دارد که می گوید سرمایه گذاران روی ایده ها سرمایه گذاری نمی کنند بلکه روی افراد تیمی که می خواهد آن ایده را اجرایی کند سرمایه گذاری می کنند.

این موضوع تا اندازه ای مهم است که حتی برخی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای اینکه روی یک ایده فوق العاده به علاوه یک تیم ضعیف سرمایه گذاری کنند، روی یک ایده متوسط به علاوه یک تیم قوی سرمایه گذاری کنند!

  • تیم در واقع عنصر اصلی یک کسب و کار است که مشخص می کند آیا می توان به اهداف مشخص شده رسید یا خیر.
  • مساله مهم برای سرمایه گذاران این است که آیا این تیم قدرت پیاده سازی و اجرایی کردن ایده مربوطه را دارد یا خیر.

در بخش تیم باید به خوبی افراد تیم را معرفی کنید. از تجربیات و نقاط قوت آنها صحبت کنید. سعی کنید از القاب شرکتی مانند CEO و CTO استفاده نکنید چرا که تیم قوی تیمی است که بتواند در تمام وظایف و شرایط با یکدیگر همکاری کنند و نه اینکه وظایف کاملا مشخص و تعریف شده ای باشد و هر شخص به جز وظایف خود کار دیگری را انجام ندهد.

۵- طرح مالی (Financial plan)

آخرین و مطمئنا کوتاه ترین فصل، طرح مالی شماست. نوشتن طرح مالی معمولا کاری است که کارآفرینان با انجام آن میانه خوبی ندارند.

یک طرح مالی استاندارد، شامل پیش بینی های ماهانه برای ۱۲ ماه اول کسب و کار و سپس پیش بینی های سالانه برای سه تا پنج سال آینده می باشد. معمولا پیش بینی های سه ساله کافی است، اما برخی از سرمایه گذاران پیش بینی پنج ساله را نیز درخواست خواهند کرد.

در ادامه جزئیاتی از صورت های مالی که شما باید در طرح کسب و کار خود بگنجانید و خلاصه ای از آنچه که در هر بخش باید بنویسید را مشاهده خواهید کرد.

پیش بینی فروش در بیزینس پلن چیست ؟

پیش بینی فروش شما بدین معنی است که شما طول چند سال آینده چقدر فروش خواهید داشت. پیش بینی فروش معمولا به چندین ردیف تقسیم می شود و یک ردیف برای هر محصول یا خدمات اصلی ارائه می شود.

به عنوان مثال، اگر شما یک رستوران دارید، پیش بینی خود را به این گروه ها تقسیم کنید: ناهار، شام و نوشیدنی. اگر شما یک شرکت محصول هستید، شما می توانید پیش بینی های خود را به بخش های بازار هدف یا دسته های اصلی محصولات تجزیه کنید.

طرح کارکنان در بیزینس پلن چیست ؟

طرح کارکنان شما جزئیات بیشتری را در مورد پرداخت های کارمندانتان به شما ارائه می دهد. برای یک شرکت کوچک، شما ممکن است هر موقعیتی را در طرح کارکنان لیست کنید و هر ماه برای هر موقعیت مبلغی پرداخت کنید. برای یک شرکت بزرگتر، طرح کارکنان معمولا به گروه های عملکردی مانند “گروه بازاریابی” و “گروه فروش” تبدیل می شود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با چرایی بیزینس پلن چیست بیشتر آشنا کنیم. درباره بیزینس پلن داخل کامنت ها، نظرات خود را باما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد های درون متن
مشاهده همه نظرات